Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opiskelijaohjauksen kehittäminen ja ohjaukseen vaikuttavat tekijät

Pääskynen, Atte; Shamaa, Uri (2017)

 
Avaa tiedosto
paaskynen_atte.pdf (496.6Kt)
Lataukset: 


Pääskynen, Atte
Shamaa, Uri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101616065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Haartmanin sairaalan osastolle 6 tietoa erilaisista keinoista, joilla opiskelijaohjausta voitaisiin kehittää. Sairaanhoitajakoulutuksessa harjoittelujaksot muodostavat noin kolmasosan opinnoista ja niiden vaikutus opiskelijan ammattiin kasvamisessa on merkittävä. Pelkkä mielenkiintoinen harjoittelupaikka ei itsessään takaa hyvää harjoittelukokemusta, vaan opiskelijan saamalla ohjauksella on suuri vaikutus harjoittelujakson onnistumisessa. Tutkimuskysymykseksemme muodostui "Mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijaohjaukseen opintojen eri vaiheissa?”.

Toteutimme opinnäytetyömme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja pääasiallisena työtapanamme oli induktiivinen sisällönanalyysi. Tutkimuksemme aineistoksi valikoitui kuusi hoitotieteellistä julkaisua, joiden julkaisuaikaväli sijoittui vuosille 2010 - 2016. Materiaalistamme neljä oli englanninkielisiä ja kaksi suomenkielisiä julkaisuja.

Valitsemamme tutkimusmateriaali vastasi kattavasti tutkimuskysymykseemme ja analyysissämme nousi esille monia erilaisia opiskelijaohjaukseen positiivisesti ja negatiivisesti vaikuttavia asioita. Tärkeimmiksi opiskelijaohjaukseen vaikuttaviksi huomioiksi tutkimusaineistomme analyysissä muodostuivat opiskelijaohjauskoulutuksen tärkeys, opiskelija-ohjaajasuhde, opiskelijaohjaajan oma asenne ja motivaatio sekä ohjauskeskusteluun käytetty aika.

Analyysissämme korostui opiskelijaohjaajan oma tuen tarve ja esimerkiksi yhteistyötä ohjaavan opettajan ja ohjaajan välillä olisi hyvä kehittää ja ohjaajalla tulisi olla mahdollisuus saada aktiivisesti palautetta ohjauksestaan. Opiskelijaohjaajana toimimiseen vaikuttavat myös ohjaajan organisaation tarjoamat resurssit ja tuki joihin kuului muun muassa riittävän ajan takaaminen opiskelijaohjaukseen. Usein myös opiskelijavastaavien ja kokeneiden opiskelijaohjaajien koettiin olevan parempia ohjaajia. Analyysissämme todettiin, että tällaisten henkilöiden osaamista ja kokemusta tulisi hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste