Kilpailukykyä asiakasymmärryksellä - Case Konepaja Kemell Oy
Pernanen, Jaana (2017)
Pernanen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat suurten rakennusliikkeiden ostopäätöksiin ja toimittajavalintoihin. Toimeksianto opinnäytetyöhön saatiin Konepaja Kemell Oy:ltä, joka on Jyväskylässä toimiva teräs- ja alumiinirakentamiseen erikoistunut metallialan perheyritys. Tutkimustulosten pohjalta tavoitteena oli antaa yritykselle suuntaviivoja asiakassuhdemarkkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään asiakkuuksien hallinnan kokonaisuuteen. Viitekehyksenä on erityisesti B2B-asiakkuuksien syväymmärrys. Lähdemateriaali koostuu kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä sekä kohdeyrityksessä suoritetuista haastatteluista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, sillä tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen käsitys toimeksiantajan suurasiakkaiden toimittajavalintaan vaikuttavista tekijöistä sekä ehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseen. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2016 ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina ja niihin osallistui 14 pitkän työkokemuksen rakennusalalta omaavaa henkilöä. Haastatteluiden avulla kerättiin tietoa muun muassa toimittajakriteereistä, hankintaprosesseista, yhteistyökokemuksista ja tulevaisuuden yhteistyötoiveista.
Tutkimusaineisto osoitti, että rakennusalan toivotaan menevän entistä enemmän allianssimallin suuntaan, jossa kaikki projektin toteuttajat työskentelevät yhteistyössä kohti samaa tavoitetta. Yhdessä suunnitteleminen ja tekeminen mahdollistavat kaikkien osapuolten osaamisen hyödyntämisen parhaalla mahdollisella tavalla. Suurin osa haastatelluista koki alihankintayhteistyön Konepaja Kemell Oy:n kanssa sujuneen hyvin, mutta vastaajat esittivät myös hyviä kehitysideoita, miten yhteistyötä voisi jatkossa kehittää. Tutkimuksen myötä toimeksiantajayritys sai arvokasta tietoa asiakasyritysten tarpeista ja toiveista yhteistyölle, sekä vastauksia tärkeisiin kysymyksiin esimerkiksi asiakaskokemuksiin liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään asiakkuuksien hallinnan kokonaisuuteen. Viitekehyksenä on erityisesti B2B-asiakkuuksien syväymmärrys. Lähdemateriaali koostuu kirjallisuudesta, sähköisistä lähteistä sekä kohdeyrityksessä suoritetuista haastatteluista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, sillä tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen käsitys toimeksiantajan suurasiakkaiden toimittajavalintaan vaikuttavista tekijöistä sekä ehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseen. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2016 ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina ja niihin osallistui 14 pitkän työkokemuksen rakennusalalta omaavaa henkilöä. Haastatteluiden avulla kerättiin tietoa muun muassa toimittajakriteereistä, hankintaprosesseista, yhteistyökokemuksista ja tulevaisuuden yhteistyötoiveista.
Tutkimusaineisto osoitti, että rakennusalan toivotaan menevän entistä enemmän allianssimallin suuntaan, jossa kaikki projektin toteuttajat työskentelevät yhteistyössä kohti samaa tavoitetta. Yhdessä suunnitteleminen ja tekeminen mahdollistavat kaikkien osapuolten osaamisen hyödyntämisen parhaalla mahdollisella tavalla. Suurin osa haastatelluista koki alihankintayhteistyön Konepaja Kemell Oy:n kanssa sujuneen hyvin, mutta vastaajat esittivät myös hyviä kehitysideoita, miten yhteistyötä voisi jatkossa kehittää. Tutkimuksen myötä toimeksiantajayritys sai arvokasta tietoa asiakasyritysten tarpeista ja toiveista yhteistyölle, sekä vastauksia tärkeisiin kysymyksiin esimerkiksi asiakaskokemuksiin liittyen.