Analyysi Kinkkutemppu 2016 -kampanjasta
Seppänen, Mari (2017)
Seppänen, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816154
Tiivistelmä
Insinöörityö toteutettiin Neste Oyj:n ja Kemianteollisuus ry:n toimeksiantamana. Insinöörityössä analysoitiin ja koottiin yhteen joulukuussa 2016 toteutettu kiertotaloushanke Kinkkutemppu. Kiertotalouskokeilulla haluttiin tuoda kiertotaloustermiä lähemmäksi kuluttajia ja tarjota heille konkreettinen esimerkki molekyylitason kiertotaloudesta. Kinkkutemppu 2016 toteutettiin uudenlaisella yli toimialarajojen kattavalla yhteistyöllä suomalaisten yritysten ja järjestöjen kanssa. Tempauksen ideana oli kuluttajien kierrättämän joulukinkkujen jäterasvan jatkojalostus uusiutuvaksi Neste MY -dieseliksi Neste Oyj:n Porvoon jalostamolla. Kinkkutemppu oli kokonaisuudessaan hyväntekeväisyystempaus, jonka tuottama diesel lahjoitettiin lyhentämättömänä verollisen pumppuhinnan mukaan hyväntekeväisyyteen. Lahjoitussumma oli 10 000 litrasta dieseliä laskettuna yhteensä 14 500 €.
Analyysien osa-alueiksi muotoutui mukana olleiden osapuolien roolit, jalostusteknologiat, logistiikka, Kinkkutemppuun liittyvä sääntely, kuluttajakyselyn teettäminen sekä ympäristöarviointi. Tiedonkeruuosuus toteutettiin pääasiassa haastatteluilla ja keskusteluilla. Pohjatieto eri osa-alueista kerättiin pääosin kirjallisuudesta. Kuluttajatutkimus teetettiin levittämällä tietoa kyselystä internetkanavien kautta vastaajien anonyymiyden säilyttämiseksi. Tutkimuksen tulokset analysoitiin R-studion ja IBM SPSS statistics 24 -ohjelmien avulla.
Kinkkutemppu onnistui yli odotusten, 40 000 kotitaloutta keräsi yhteensä 12 000 kg rasvaa 2,5 viikossa. Kinkkutemppu sai näkyvyyttä kotimaisessa ja ulkomaisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa tviitti #kinkkutemppu tavoitti lähes 350 000 ihmistä. Kinkkutemppukampanja palkittiin kansainvälisessä SABRE Awards EMEA -viestintäkilpailussa 23.5.2017.
Työssä teetetyn kuluttajatutkimuksen mukaan suurin osa Kinkkutemppuun osallistuneista oli iältään 41–60-vuotiaita. Vaikka vain 21 % vastanneista osallistui Kinkkutemppuun, syy osallistumattomuuteen ei johtunut hankkeen pitämisestä mitättömänä, vaan esimerkiksi kinkkurasvan hyödyntämisestä ruuanlaitossa. Vuoden 2016 Kinkkutemppuun osallistumisella ja osallistumisella tulevaisuudessa Kinkkutemppuun on selkeä tilastollinen riippuvuus. He, jotka osallistuivat vuoden 2016 Kinkkutemppuun, osallistuisivat myös tulevaisuudessa vastaavaan hankkeeseen. Tutkimuksella selvitettiin myös kiertotaloustermin tunnettuutta. Termin koki tietävänsä vahvimmin 41–60-vuotiaat ja heikoiten 21–30-vuotiaat. Kinkkutemppua pidettiin tärkeänä ja hyvänä ideana, ja sen toiminnan toivottiin jatkuvan ja laajenevan.
Analyysien osa-alueiksi muotoutui mukana olleiden osapuolien roolit, jalostusteknologiat, logistiikka, Kinkkutemppuun liittyvä sääntely, kuluttajakyselyn teettäminen sekä ympäristöarviointi. Tiedonkeruuosuus toteutettiin pääasiassa haastatteluilla ja keskusteluilla. Pohjatieto eri osa-alueista kerättiin pääosin kirjallisuudesta. Kuluttajatutkimus teetettiin levittämällä tietoa kyselystä internetkanavien kautta vastaajien anonyymiyden säilyttämiseksi. Tutkimuksen tulokset analysoitiin R-studion ja IBM SPSS statistics 24 -ohjelmien avulla.
Kinkkutemppu onnistui yli odotusten, 40 000 kotitaloutta keräsi yhteensä 12 000 kg rasvaa 2,5 viikossa. Kinkkutemppu sai näkyvyyttä kotimaisessa ja ulkomaisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa tviitti #kinkkutemppu tavoitti lähes 350 000 ihmistä. Kinkkutemppukampanja palkittiin kansainvälisessä SABRE Awards EMEA -viestintäkilpailussa 23.5.2017.
Työssä teetetyn kuluttajatutkimuksen mukaan suurin osa Kinkkutemppuun osallistuneista oli iältään 41–60-vuotiaita. Vaikka vain 21 % vastanneista osallistui Kinkkutemppuun, syy osallistumattomuuteen ei johtunut hankkeen pitämisestä mitättömänä, vaan esimerkiksi kinkkurasvan hyödyntämisestä ruuanlaitossa. Vuoden 2016 Kinkkutemppuun osallistumisella ja osallistumisella tulevaisuudessa Kinkkutemppuun on selkeä tilastollinen riippuvuus. He, jotka osallistuivat vuoden 2016 Kinkkutemppuun, osallistuisivat myös tulevaisuudessa vastaavaan hankkeeseen. Tutkimuksella selvitettiin myös kiertotaloustermin tunnettuutta. Termin koki tietävänsä vahvimmin 41–60-vuotiaat ja heikoiten 21–30-vuotiaat. Kinkkutemppua pidettiin tärkeänä ja hyvänä ideana, ja sen toiminnan toivottiin jatkuvan ja laajenevan.