Rail Transportation from China to Germany, Case Company X
Alila, Teemu (2017)
Alila, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101916179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101916179
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli tarkastella, mikä kuljetusmuoto on kustannustehokkain vaihtoehto, kun kuljetetaan tavaraa kahden ennalta määrittämän paikan välillä. Yritys jolle tämä insinöörityö tehtiin tarkastaa eri kuljetusmuotojen kustannustehokkuuden tietyin väliajoin uusilla markkinahinnoilla.
Jotta kustannustehokkuus voitiin laskea, yritys antoi käyttöön kehittämänsä laskentatyökalun, joka muokattiin tähän tehtävään sopivaksi, sekä tietoa ja taustamateriaalia laskentaa varten. Alussa myös haastateltiin ostajaa lisätiedon saamiseksi. Tämän jälkeen etsittiin teoriaa ja taustatietoa asiasta sekä sovellettiin sitä työhön, minkä jälkeen tehtiin työhön liittyvät laskutoimitukset. Näistä saatiin lopputulokset.
Laskuista ilmenee, että merikuljetus on tässä tapauksessa kaikkein kustannustehokkain tapa kuljettaa juuri näitä materiaaleja ja tällä reitillä. Ilma- ja rautatiekuljetuksien lyhyemmillä kuljetusajoilla ei saataisi varastoarvoja tarpeeksi alas, jotta niiden käyttö olisi järkevää. Eri lähtöarvoilla ja tiedoilla ilma- ja rautatiekuljetukset voisivat toimia, mutta tämän työn lähtöarvojen kanssa niin ei ole.
Jotta kustannustehokkuus voitiin laskea, yritys antoi käyttöön kehittämänsä laskentatyökalun, joka muokattiin tähän tehtävään sopivaksi, sekä tietoa ja taustamateriaalia laskentaa varten. Alussa myös haastateltiin ostajaa lisätiedon saamiseksi. Tämän jälkeen etsittiin teoriaa ja taustatietoa asiasta sekä sovellettiin sitä työhön, minkä jälkeen tehtiin työhön liittyvät laskutoimitukset. Näistä saatiin lopputulokset.
Laskuista ilmenee, että merikuljetus on tässä tapauksessa kaikkein kustannustehokkain tapa kuljettaa juuri näitä materiaaleja ja tällä reitillä. Ilma- ja rautatiekuljetuksien lyhyemmillä kuljetusajoilla ei saataisi varastoarvoja tarpeeksi alas, jotta niiden käyttö olisi järkevää. Eri lähtöarvoilla ja tiedoilla ilma- ja rautatiekuljetukset voisivat toimia, mutta tämän työn lähtöarvojen kanssa niin ei ole.