Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hoitotyön opettajien ja lähiohjaajien empaattisuus hoitotyön opiskelijoiden kokemana

Kesäläinen, Elisa; Muroma, Riikka (2017)

 
Avaa tiedosto
Kesalainen_Elisa_Muroma_Riikka.pdf (967.2Kt)
Lataukset: 


Kesäläinen, Elisa
Muroma, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opettajien ja käytännön harjoittelujen lähiohjaajien empaattisuutta hoitoalan opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin kokivatko opiskelijat opettajiensa ja lähiohjaajiensa empaattisuuden vaikuttavan heidän opiskelumyönteisyyteensä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös muuttuivatko arviot empaattisuudesta opintovaiheen mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa opiskelijoiden näkemyksistä koskien opettajien sekä lähiohjaajien empaattisuutta, sekä sen vaikutuksesta opiskelijan asenteeseen opiskelujaan kohtaan.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen strukturoidun kyselyn avulla Turun ammatti-korkeakoulun Ruiskadun kampuksella. Aineisto kerättiin harkinnanvaraista otosta käyttäen, jonka perusjoukkona olivat Turun ammattikorkeakoulun suomenkielistä, sairaanhoitajapohjaista tutkintoa päivätoteutuksena opiskelevat.

Hoitotyön opettajien ja harjoittelujen lähiohjaajien empaattisuutta koskevien väittämien kanssa oltiin pääosin samaa mieltä. Lähiohjaajien empaattisuutta koskevien väittämien kanssa vastaajat olivat enemmän samaa mieltä kuin hoitotyön opettajien väittämistä.
Hoitotyön opettajan ja lähiohjaajan empaattisuudella näyttää olevan suuri vaikutus opiskelijoiden opiskelumyönteisyyteen. Vastaukset olivat samansuuntaisia kaikissa kyselyn osioissa vuosikurssista ja sukupuolesta riippumatta. Opiskelijoiden mielestä empaattisen opettajan ja lähiohjaajan tärkeimmät ominaisuudet liittyivät vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoihin. Erityisesti opiskelijan kuuntelu, kannustaminen ja rohkaisu olivat empaattisen opettajan ja lähiohjaajan tärkeimpiä piirteitä vastaajien mielestä.

Tästä opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voivat hyödyntää hoitotyön opettajat sekä käytännön harjoittelujen lähiohjaajat, jotka haluavat tarkastella empatiataitojaan ja kehittää niitä. Lisäksi tulokset ovat hyödynnettävissä sekä opettajien että lähiohjaajien esimiehille ajatellen empatian painottamista koulutuksissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste