Näytä suppeat kuvailutiedot

Hoitotyön opettajien ja lähiohjaajien empaattisuus hoitotyön opiskelijoiden kokemana

Kesäläinen, Elisa; Muroma, Riikka (2017)

dc.contributor.authorKesäläinen, Elisa
dc.contributor.authorMuroma, Riikka
dc.date.accessioned2017-10-26T05:37:16Z
dc.date.available2017-10-26T05:37:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017092815471
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/134529
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opettajien ja käytännön harjoittelujen lähiohjaajien empaattisuutta hoitoalan opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin kokivatko opiskelijat opettajiensa ja lähiohjaajiensa empaattisuuden vaikuttavan heidän opiskelumyönteisyyteensä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös muuttuivatko arviot empaattisuudesta opintovaiheen mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa opiskelijoiden näkemyksistä koskien opettajien sekä lähiohjaajien empaattisuutta, sekä sen vaikutuksesta opiskelijan asenteeseen opiskelujaan kohtaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen strukturoidun kyselyn avulla Turun ammatti-korkeakoulun Ruiskadun kampuksella. Aineisto kerättiin harkinnanvaraista otosta käyttäen, jonka perusjoukkona olivat Turun ammattikorkeakoulun suomenkielistä, sairaanhoitajapohjaista tutkintoa päivätoteutuksena opiskelevat. Hoitotyön opettajien ja harjoittelujen lähiohjaajien empaattisuutta koskevien väittämien kanssa oltiin pääosin samaa mieltä. Lähiohjaajien empaattisuutta koskevien väittämien kanssa vastaajat olivat enemmän samaa mieltä kuin hoitotyön opettajien väittämistä. Hoitotyön opettajan ja lähiohjaajan empaattisuudella näyttää olevan suuri vaikutus opiskelijoiden opiskelumyönteisyyteen. Vastaukset olivat samansuuntaisia kaikissa kyselyn osioissa vuosikurssista ja sukupuolesta riippumatta. Opiskelijoiden mielestä empaattisen opettajan ja lähiohjaajan tärkeimmät ominaisuudet liittyivät vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoihin. Erityisesti opiskelijan kuuntelu, kannustaminen ja rohkaisu olivat empaattisen opettajan ja lähiohjaajan tärkeimpiä piirteitä vastaajien mielestä. Tästä opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voivat hyödyntää hoitotyön opettajat sekä käytännön harjoittelujen lähiohjaajat, jotka haluavat tarkastella empatiataitojaan ja kehittää niitä. Lisäksi tulokset ovat hyödynnettävissä sekä opettajien että lähiohjaajien esimiehille ajatellen empatian painottamista koulutuksissa.fi
dc.description.abstractThe purpose of the thesis was to study empathy of nursing teachers and practical training’s nurse mentors from the perspective of nursing students. In addition it was studied if the nursing students felt their teachers and mentors’ empathy affected their attitude towards studying. It was also examined if the empathy assessments changed according to class year. The aim of the thesis was to add to information concerning nursing students’ perspectives of their teachers and mentors’ empathy and the effect it has on the students’ attitude towards their studies. The thesis was carried out using a quantitative structured inquiry at the Ruiskatu campus of Turku University of Applied Sciences. The data was gathered from a sample from the population of students studying in the localized Finnish language nursing based bachelor degree program of Turku University of Applied Sciences. Statements concerning nursing teachers and nurse mentors’ empathy were generally agreed on. The statements on nurse mentors’ empathy were agreed on more than the statements on nursing teachers’ empathy. It seems that empathy of nursing teachers and mentors has a considerable effect on students’ attitudes towards studying. The answers were similar regardless of class year or gender of the respondents. The nursing students thought the most important qualities of an empathic teacher or mentor are related to interaction and communication skills. Especially qualities such as listening, encouraging and supporting the student were considered important. The results of the thesis can be utilized by nursing teachers and nurse mentors, who want to examine their empathy skills and develop them. Additionally, their superiors can utilize the results to develop empathy emphasized trainings and education.en
dc.language.isofin
dc.publisherTurun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleHoitotyön opettajien ja lähiohjaajien empaattisuus hoitotyön opiskelijoiden kokemanafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/95
dc.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordempatia
dc.subject.keywordhoitotyön opettaja
dc.subject.keywordharjoittelun lähiohjaaja
dc.subject.keywordopiskelumyönteisyys
dc.subject.keywordhoitoalan opiskelija
dc.subject.specializationTerveydenhoitajakoulutus
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineHoitotyö


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot