"Mitä ei arvissa lue, sitä ei ole tapahtunut" : Asiakastyön dokumentoinnin merkitys työntekijän näkökulmasta Merivalla
Kekäläinen, Johanna; Pauliina, Koskelo (2017)
Kekäläinen, Johanna
Pauliina, Koskelo
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää dokumentoinnin merkitystä ja raportoinnin tapaa ja kehittämiskohteita Merivalla työntekijöiden näkökulmasta yhdessä Sociopolis-hankkeen kanssa, joka on ollut opinnäytteen taustaprojektina. Tavoitteisiin pääsemiseksi olemme haastatelleet Merivan työntekijöitä sekä asiakkaita, alun perin Sociopolis-hankkeen käyttöön. Meriva sr on Kemissä toimiva sosiaalipalveluita ja työmarkkinoille valmentavia palveluita tuottava säätiö.
Haastattelut on suoritettu touko-kesäkuun aikana 2016 Kemissä ja haastateltavana on ollut Merivan palveluissa olevia asiakkaita (13), heitä ohjaavia työnohjaajia (4), sekä yksilövalmentajia (4) sekä työntekijöitä Kemin Työllisyyspalveluista (3). Olemme nauhoittaneet sekä litteroineet haastattelut näkyville. Saadusta aineistosta olemme erotelleet opinnäytetyötä varten oleelliset osa-alueet. Opinnäytetyöhömme olemme hyödyntäneet lähinnä työntekijöiltä saatua haastatteluaineistoa valitun näkökulman vuoksi. Haastattelutilanteissa on hyödynnetty tutkimusmetodina teemahaastattelun periaatteita ja arvioinnissa on käytetty Bikva-arviointimallia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee dokumentoinnin merkitystä sosiaalihuollossa, asiakkaan osallisuutta dokumentoinnissa, menetelmällisyyttä sosiaalialalla, dokumentointia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä etiikkaa sosiaalityön ja tutkimuksellisuuden näkökulmasta. Lisäksi olemme selventäneet, mitä työtoiminta, työnohjaus ja yksilövalmennus ovat käsitteinä sekä olemme kuvanneet Merivan käyttämää Arvi-toiminnanohjausjärjestelmää. Haastatteluista ilmenneet seikat ovat ohjanneet tietoperustan hakemista ja olemme verranneet tuloksia teoriaan.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä kehittämiskohteiksi asiakkaiden osallisuuden ja aktiivisuuden parantaminen dokumentoinnissa, työntekijöiden dokumentointiohjeiden selkeyden kehittäminen ja lomakkeiden päivittäminen sekä palautteenannon helpottaminen ja siihen kannustaminen. Lisäksi tuloksissa käsittelemme loppulausuntoa ja sen merkitystä eri osapuolille.
Haastattelut on suoritettu touko-kesäkuun aikana 2016 Kemissä ja haastateltavana on ollut Merivan palveluissa olevia asiakkaita (13), heitä ohjaavia työnohjaajia (4), sekä yksilövalmentajia (4) sekä työntekijöitä Kemin Työllisyyspalveluista (3). Olemme nauhoittaneet sekä litteroineet haastattelut näkyville. Saadusta aineistosta olemme erotelleet opinnäytetyötä varten oleelliset osa-alueet. Opinnäytetyöhömme olemme hyödyntäneet lähinnä työntekijöiltä saatua haastatteluaineistoa valitun näkökulman vuoksi. Haastattelutilanteissa on hyödynnetty tutkimusmetodina teemahaastattelun periaatteita ja arvioinnissa on käytetty Bikva-arviointimallia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee dokumentoinnin merkitystä sosiaalihuollossa, asiakkaan osallisuutta dokumentoinnissa, menetelmällisyyttä sosiaalialalla, dokumentointia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä etiikkaa sosiaalityön ja tutkimuksellisuuden näkökulmasta. Lisäksi olemme selventäneet, mitä työtoiminta, työnohjaus ja yksilövalmennus ovat käsitteinä sekä olemme kuvanneet Merivan käyttämää Arvi-toiminnanohjausjärjestelmää. Haastatteluista ilmenneet seikat ovat ohjanneet tietoperustan hakemista ja olemme verranneet tuloksia teoriaan.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä kehittämiskohteiksi asiakkaiden osallisuuden ja aktiivisuuden parantaminen dokumentoinnissa, työntekijöiden dokumentointiohjeiden selkeyden kehittäminen ja lomakkeiden päivittäminen sekä palautteenannon helpottaminen ja siihen kannustaminen. Lisäksi tuloksissa käsittelemme loppulausuntoa ja sen merkitystä eri osapuolille.