URHEILIJASTA BRÄNDI! : Brändäysopas Lapin Urheiluakatemian urheilijoille
Nykänen, Harri (2017)
Nykänen, Harri
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616335
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli antaa nuorelle urheilijalle valmiuksia luoda itsestään urheilijabrändi, jonka avulla mahdollistetaan kilpailuetujen luominen ja niiden saavuttaminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda aiheesta hankittuun tutkimus- ja teoriatietoon perustuva opas, jonka avulla urheilija pystyy luomaan itsestään brändin sekä hyödyntämään sitä sosiaalista mediaa hyväksi käyttäen. Opinnäytetyön ideana oli saada urheilijat ja urheilutoimijat ymmärtämään nykypäivän vaatimukset kilpailuetuja luotaessa.
Toimeksiantajana työlle toimi Lapin Urheiluakatemia, jonka keskeisin tehtävä on huipulle tähtäävien urheilijoiden valmennuksen tehostaminen sekä opiskelun tukeminen. Toimeksiantaja saa opinnäytetyön myötä uuden tukipaketin urheilijoiden käyttöön muiden tukipalvelujen rinnalle.
Opinnäytetyön aineisto perustuu kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon sekä tuoreimpaan aiheen kirjallisuuteen. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin myös luentoja ja urheilijoilta saatuja haastatteluja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu henkilöbrändäyksestä, sosiaalisesta mediasta sekä sponsorointiyhteistyöstä. Raportissa kerrotaan myös oppaan suunnittelusta, toteutuksesta sekä lopullisesta tuotoksesta.
Työn tuotoksena syntyi kirjallinen brändäysopas, jonka sisältö perustuu täysin aiheesta hankittuun teoriatietoon. Opas sisältää informaation lisäksi käytännön ohjeita ja työkaluja urheilijabrändin luomiseen.
Toimeksiantajana työlle toimi Lapin Urheiluakatemia, jonka keskeisin tehtävä on huipulle tähtäävien urheilijoiden valmennuksen tehostaminen sekä opiskelun tukeminen. Toimeksiantaja saa opinnäytetyön myötä uuden tukipaketin urheilijoiden käyttöön muiden tukipalvelujen rinnalle.
Opinnäytetyön aineisto perustuu kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimustietoon sekä tuoreimpaan aiheen kirjallisuuteen. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin myös luentoja ja urheilijoilta saatuja haastatteluja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu henkilöbrändäyksestä, sosiaalisesta mediasta sekä sponsorointiyhteistyöstä. Raportissa kerrotaan myös oppaan suunnittelusta, toteutuksesta sekä lopullisesta tuotoksesta.
Työn tuotoksena syntyi kirjallinen brändäysopas, jonka sisältö perustuu täysin aiheesta hankittuun teoriatietoon. Opas sisältää informaation lisäksi käytännön ohjeita ja työkaluja urheilijabrändin luomiseen.