dc.contributor.author | Kinnunen, Pauliina | |
dc.contributor.author | Leppänen, Heljä | |
dc.date.accessioned | 2017-11-07T07:38:30Z | |
dc.date.available | 2017-11-07T07:38:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017110616614 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/134808 | |
dc.description.abstract | Stressi alkaa, kun ihminen kokee tilanteen tai annetun tehtävän liian haastavaksi ja kokee, ettei oma osaaminen tai sen hetkiset voimavarat riitä vastaamaan haasteeseen. Stressi voi ilmetä erilaisin tavoin, niin fyysisinä muutoksina kehossa, kuin psyykkisinä oireina ja käyttäytymisen muuttumisena. Stressin pitkittyessä voi olla riski sairastua fyysisesti tai psyykkisesti.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opiskeluun liittyvää kokemusta stressistä sekä sen hallitsemisesta toisen asteen opiskelijoilla. Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena kyselynä Savon ammatti- ja aikuisopiston kolmannen vuoden perusopetuksen lähihoitajaopiskelijoille. Kyselyssä haluttiin selvittää kokemuksia stressistä, mitkä tekijät sitä aiheuttavat ja kuinka sitä pystyy hallitsemaan.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opiskeluun liittyviin tehtäviin ja käytännön osaamisen hallitsemiseen voi liittyä stressiä. Stressiä voi lisätä esimerkiksi epävarmuus omista taidoista, itsenäisten opiskelutehtävien paljous sekä tuen puute opintojen aikana. Tutkimuksessa opiskeluun liittyvää stressiä parhaiten helpottavaksi tekijäksi todettiin perheen ja ystävien apu. Muita tekijöitä olivat lepo ja vapaa- ajan aktiviteetit. | fi |
dc.description.abstract | Stress appears when a person experiences a situation or a given task too challenging and sees that one’s own skills or current assets aren’t enough to meet the challenge. Stress can appear in many different ways such as in physical changes in the body as well as changes in mentality and behaviour. If stress endures it can be a risk for both physical and mental illnesses.
The purpose of this study was to examine study-related experiences of stress and stress control of secondary edu-cation. This study was executed as a quantitative and qualitative inquiry for the third year practical nursing students of basic education at Savo Vocational College. The purpose of the inquiry was to study experiences of stress, find out which factors are causing it and how it can be controlled.
In the results of this study it appeared that stress can be associated with assignments and mastering practical know-how. Stress can be increased by for example by the insecurity of one’s own skills, big amount of assignments, problems in communication between the school and the students and the lack of support during studies. In this study it was stated that the most effective way of stress control was the help of family and friends. The other ways to control stress were rest and recreation. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Lähihoitajaopiskelijoiden kokema stressi ja sen hallinta : kyselytutkimus Savon ammatti- ja aikuisopiston kolmannen vuoden perusopetuksen lähihoitajaopiskelijoille | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1727 | |
dc.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | lähihoitajat | |
dc.subject.ysa | opiskelijat | |
dc.subject.ysa | opiskelu | |
dc.subject.ysa | stressi | |
dc.subject.ysa | stressinhallinta | |
dc.subject.ysa | kokeminen | |
dc.contributor.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Stressi | |
dc.subject.keyword | stressinhallinta | |
dc.subject.keyword | lähihoitajaopiskelija | |
dc.subject.specialization | Sairaanhoitaja | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |