Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pilvipalvelun vaikutus työskentelyn suorituskykyyn ja sen mittaaminen

Salmela, Samuli (2017)

Avaa tiedosto
Samuli_Salmela.pdf (720.7Kt)
Lataukset: 


Salmela, Samuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816759
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle taloushallinnon palveluja tarjoavalle tilitoimistolle. Työn tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen uuden ohjelmistopalvelun vaikutus sekä työntekijöiden että asiakkaiden työskentelyyn. Tämän selvittämiseksi kehitettiin erityisesti laadullisen suorituskyvyn mittaamiseen kehitetty mittaristo ja selvitettiin, mitä ominaisuuksia suorituskyvyn selvittämiseksi on mitattava.

Mittaamisessa on yhdistelty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineiston hankinnassa ensimmäiseksi suoritettiin kirjanpitäjien haastattelut, jotka toimivat pohjana asiakkaille ja työntekijöille lähetetyille kyselyille. Kyselyiden avulla hankittiin sekä määrällistä että laadullista tietoa, minkä lisäksi mittausdataa saatiin myös työntekijöiden tuntikirjausjärjestelmästä.

Suorituskyvyn tärkeimmiksi mitattaviksi ominaisuuksiksi määritettiin ohjelman kannalta käytettävyys, tehokkuus, laatu ja joustavuus, joiden todettiin liittyvän toisiinsa. Uuden palvelun käyttöönotto vaikutti koko työnteon prosessiin, mikä nähtiin muutoksina käytetyissä työtunneissa ja palvelun laadussa. Tuloksissa törmättiin myös käytettävyyden ongelmiin uuden ohjelman käyttöönotossa.

Mittausten perusteella saatiin käsitys suorituskyvyn nykytilasta sekä tietoa palvelun kehittämiskohteista. Etenkin asiakkaiden ja henkilöstön koulutuksella on uuden palvelun käyttöönotossa keskeinen rooli, ja niillä on laaja-alainen vaikutus käyttökokemuksessa myös muiden osa-alueiden osalta. Tuloksia voidaan käyttää tulevien mittausten vertailukohteena, jotta palvelun vaikutus työskentelyn suorituskykyyn voidaan selvittää pitkällä aikavälillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste