Vanhempien stressin yhteys lapsen kehitykseen : kirjallisuuskatsaus
Sauristo, Miia (2017)
Sauristo, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916818
Tiivistelmä
Stressin ajatellaan heikentävän vanhemmuutta ja olevan yhteydessä vanhemman käyttä-miin kasvatuskäytäntöihin. Kun vanhempi on stressaantunut, stressi vaikuttaa hyvinvointiin ja vanhemman hyvinvointi heijastuu vanhemmuuteen. Kiireisyys, väsymys ja stressi ovat yleisiä suomalaisten lapsiperheiden vanhempien keskuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mahdollista yhteyttä vanhempien stressin ja lapsen iänmukaisen psyykkisen kehityksen välillä. Koko opinnäytetyön tekoa ohjasi tutki-muskysymys: ”millainen mahdollinen yhteys vanhempien stressillä on lapsen ikätasoiseen psyykkiseen kehitykseen?”. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ”positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä” -hankkeelle.
Työ toteutettiin soveltaen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin systemaattises-ti tietokannoista sekä täydennettiin manuaalisesti. Aineistoksi valikoitui kymmenen englan-ninkielistä tutkimusartikkelia. Valittu aineisto analysoitiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Sisällön analyysi tuotti neljä yläluokkaa, jotka ovat ”Vanhempien stressin yhteys sosiaali-seen kehitykseen”, Vanhempien stressin yhteys lapsen tunne-elämään ja sen kehitykseen”, ”Vanhempien stressin yhteys lapsen toimintaan kokonaisuudessaan” ja ”Vanhempien stres-sin yhteys lapsen käytökseen”. Yläluokat muodostivat kokoavan luokan nimeltään ”Van-hempien stressin yhteys lapsen psyykkiseen kehitykseen”. Tarkastellessa vanhemman stressin ja lapsen kehityksen välistä yhteyttä ei voida varmaksi sanoa sitä, mikä on syy ja mikä seuraus. Analyysin tulokset ovat samanlaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mahdollista yhteyttä vanhempien stressin ja lapsen iänmukaisen psyykkisen kehityksen välillä. Koko opinnäytetyön tekoa ohjasi tutki-muskysymys: ”millainen mahdollinen yhteys vanhempien stressillä on lapsen ikätasoiseen psyykkiseen kehitykseen?”. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ”positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä” -hankkeelle.
Työ toteutettiin soveltaen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin systemaattises-ti tietokannoista sekä täydennettiin manuaalisesti. Aineistoksi valikoitui kymmenen englan-ninkielistä tutkimusartikkelia. Valittu aineisto analysoitiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Sisällön analyysi tuotti neljä yläluokkaa, jotka ovat ”Vanhempien stressin yhteys sosiaali-seen kehitykseen”, Vanhempien stressin yhteys lapsen tunne-elämään ja sen kehitykseen”, ”Vanhempien stressin yhteys lapsen toimintaan kokonaisuudessaan” ja ”Vanhempien stres-sin yhteys lapsen käytökseen”. Yläluokat muodostivat kokoavan luokan nimeltään ”Van-hempien stressin yhteys lapsen psyykkiseen kehitykseen”. Tarkastellessa vanhemman stressin ja lapsen kehityksen välistä yhteyttä ei voida varmaksi sanoa sitä, mikä on syy ja mikä seuraus. Analyysin tulokset ovat samanlaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa.