Markkinointiviestinnän suunnitelma : Case: Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy
Ryhänen, Tanja; Pihlajamaa, Saara (2010)
Ryhänen, Tanja
Pihlajamaa, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037523
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma pienyritykselle. Suunnitelmassa rakennettiin Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:lle markkinoinnin perusvalmiudet. Lisäksi työ pyrittiin toteuttamaan toimintamalliksi muille pienyrityksille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:lle, joka toimii hautausalalla. Työssä tutustuttiin Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:n toimialaan ja toimintaan. Yritys tarjoaa muun muassa hautakivitöitä ja hautausurakointia pääkaupunkiseudulla. Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:n toiminta perustuu lähes kokonaan yhteis-työkumppaneille tehtäviin alihankintatöihin.
Työn teoria osuus esiteltiin sekä viitekehyksen että yrityksen kannalta. Työn loppupuolella käytiin läpi yrityksen markkinointiviestintään valitut keinot. Markkinointiviestintää suunniteltaessa ja toteutettaessa otettiin huomioon pienyrityksen resurssit ja toimiala. Resurssit eivät olleet kovin suuret, joten suunnitelma toteutettiin pienellä budjetilla. Markkinointviestintä suunniteltiin siten, että hautausalan hienotunteisuus otettiin huomioon harkinnanvaraisesti. Markkinointiviestinnän keinoina suunnitelmassa käytettiin Internet-sivuja, hakukoneoptimointia, kaluston mainosteippauksia ja lehti-ilmoituksia. Tukikeinoina näille käytettiin infotauluesitteitä, yritysesitteitä sekä käyntikortteja.
Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:tä ei ole aikaisemmin markkinoitu. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa tiedotettiin yrityksen olemassaolosta. Lisäksi yrityksen tuotteita ja palveluita yksilöitiin siten, että yksilöinnillä pyrittiin suoraan asiakaskontaktiin. Markkinointiviestintäsuunnitelman keinojen valinnassa, suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin. Suunnitelmassa noudatettiin integroitua markkinointiviestintää. Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:lle muodostui visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäinen imago.
Tavoitteena oli valmistaa markkinointiviestintäpaketti, josta olisi hyötyä markkinointiviestintää suunnitteleville pienyrityksille. Keinoiksi valittiin yksinkertaiset ja kustannustehokkaat markkinointiviestinnän välineet, jotta markkinointiviestinnän toteuttaminen olisi mahdollisimman realistista. Koko markkinointiviestintäsuunnitelma pohjautui integroituun markkinointiviestintään, jossa painottuvat visuaalinen ja sisällöllinen yhdenmukaisuus.
Työn teoria osuus esiteltiin sekä viitekehyksen että yrityksen kannalta. Työn loppupuolella käytiin läpi yrityksen markkinointiviestintään valitut keinot. Markkinointiviestintää suunniteltaessa ja toteutettaessa otettiin huomioon pienyrityksen resurssit ja toimiala. Resurssit eivät olleet kovin suuret, joten suunnitelma toteutettiin pienellä budjetilla. Markkinointviestintä suunniteltiin siten, että hautausalan hienotunteisuus otettiin huomioon harkinnanvaraisesti. Markkinointiviestinnän keinoina suunnitelmassa käytettiin Internet-sivuja, hakukoneoptimointia, kaluston mainosteippauksia ja lehti-ilmoituksia. Tukikeinoina näille käytettiin infotauluesitteitä, yritysesitteitä sekä käyntikortteja.
Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:tä ei ole aikaisemmin markkinoitu. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa tiedotettiin yrityksen olemassaolosta. Lisäksi yrityksen tuotteita ja palveluita yksilöitiin siten, että yksilöinnillä pyrittiin suoraan asiakaskontaktiin. Markkinointiviestintäsuunnitelman keinojen valinnassa, suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin. Suunnitelmassa noudatettiin integroitua markkinointiviestintää. Pitäjän Kukka ja Kivipalvelu Oy:lle muodostui visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäinen imago.
Tavoitteena oli valmistaa markkinointiviestintäpaketti, josta olisi hyötyä markkinointiviestintää suunnitteleville pienyrityksille. Keinoiksi valittiin yksinkertaiset ja kustannustehokkaat markkinointiviestinnän välineet, jotta markkinointiviestinnän toteuttaminen olisi mahdollisimman realistista. Koko markkinointiviestintäsuunnitelma pohjautui integroituun markkinointiviestintään, jossa painottuvat visuaalinen ja sisällöllinen yhdenmukaisuus.