Multimedian ja interaktiivisuuden hyödyntäminen multimediakirjan suunnittelussa
Turkumäki, Taija (2017)
Turkumäki, Taija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316954
Tiivistelmä
Tämä lopputyö käsittelee multimediakirjoja ja niiden suunnittelua keskittyen tutkimaan niissä hyödynnettävää multimediaa ja interaktiivisuutta.
Opinnäytetyö on suunnattu graafisille suunnittelijoille, joilla on jo peruskäsitys typografiasta sekä painetun kirjan taittamisesta. Työssä havainnollistetaan uusia kirjansuunnittelussa hyödynnettäviä ilmaisukeinoja sekä haasteita ja etuja, joita digitaalinen ympäristö tuo kirjan suunnitteluun.
Ensin selvitetään lukijalle, mitä ovat multimedia ja multimediakirjat. Seuraavaksi syvennytään kertomaan multimedian eri osa-alueista ja annetaan esimerkkien kautta ideoita, kuinka erilaista multimediaa voi hyödyntää kirjan suunnittelussa. Sen jälkeen aiheena ovat interaktiivisuus ja pelimäiset ominaisuudet sekä esimerkkejä eri tavoista luoda erilaisia interaktioita osaksi kirjaa. Lopuksi kerrotaan myös muista multimediakirjan suunnittelun kannalta olennaisista asioista, kuten multimediakirjojen erilaisista lukualustoista, niiden jakelukanavista sekä multimediakirjoissa käytettävistä valikoista ja kirjoissa liikkumisesta.
Lopputyön aineistona ovat toimineet lukuisat erilaiset multimediakirjat. Muina lähteinä ovat toimineet aihetta käsittelevä kirjallisuus, raportit, nettisivut ja videot.
Opinnäytetyö on suunnattu graafisille suunnittelijoille, joilla on jo peruskäsitys typografiasta sekä painetun kirjan taittamisesta. Työssä havainnollistetaan uusia kirjansuunnittelussa hyödynnettäviä ilmaisukeinoja sekä haasteita ja etuja, joita digitaalinen ympäristö tuo kirjan suunnitteluun.
Ensin selvitetään lukijalle, mitä ovat multimedia ja multimediakirjat. Seuraavaksi syvennytään kertomaan multimedian eri osa-alueista ja annetaan esimerkkien kautta ideoita, kuinka erilaista multimediaa voi hyödyntää kirjan suunnittelussa. Sen jälkeen aiheena ovat interaktiivisuus ja pelimäiset ominaisuudet sekä esimerkkejä eri tavoista luoda erilaisia interaktioita osaksi kirjaa. Lopuksi kerrotaan myös muista multimediakirjan suunnittelun kannalta olennaisista asioista, kuten multimediakirjojen erilaisista lukualustoista, niiden jakelukanavista sekä multimediakirjoissa käytettävistä valikoista ja kirjoissa liikkumisesta.
Lopputyön aineistona ovat toimineet lukuisat erilaiset multimediakirjat. Muina lähteinä ovat toimineet aihetta käsittelevä kirjallisuus, raportit, nettisivut ja videot.