Children’s Participation in Creating the Local Action Plan for Oulunkylä English Kindergarten
György, Réka; Agyei, Adraina; Vinberg, Anna (2017)
György, Réka
Agyei, Adraina
Vinberg, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417068
Tiivistelmä
Koska paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma on tehty pakolliseksi uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, alkaen 1.8.2017, tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada Oulunkylän Englanninkielisen Päiväkodin lapset mukaan päiväkodin paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen osallisuuden kautta. Lasten osallisuutta korostetaan nykyään paljon varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli auttaa työntekijöitä Oulunkylän Päiväkodissa luomaan paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma jossa lasten mielipiteet kuultiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa lasten mielipiteet ja toiveet tulevat kuulluksi. Työ koostuu kirjallisuus osuudesta ja tuloksista. Kirjallisessa osuudessa toimme esille muunmuassa osallisuuden eri näkökulmat ja osallisuuden eri asteet. Menetelmänä me haastattelimme lapsia itse tehdyn lautapelin avulla. Lautapeli oli päiväkodin pohjapiirrustuksen näköinen, joka auttoi haastattelun etenemistä. Haastattelut tapahtuivat Oulunkylän Englanninkielisessä Päiväkodissa. Haastattelujen avulla me keräsimme tietoja lapsilta, jotka voidaan sisällyttää paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Me kysyimme heiltä mistä he pitävät ja mitä muutoksia he haluaisivat päiväkotiin. Lisäksi kysyimme lasten mielipidettä päiväkodin aktiviteeteista ja ideoita hyvinvoinnin sekä turvallisuuden edistämisestä päiväkodissa.
Haastattelimme kaiken kaikkiaan 28 lasta. Odotetusti, lapsilla oli monia hyödyllisiä ideoita ja toiveita, jotka keräsimme haastattelujen aikana. Haastattelujen analysoimisen jälkeen teimme yhteenvedon ja annoimme sen Oulunkylän Englanninkieliselle Päiväkodille käyttöön paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman suunnitteluun.
Tulimme siihen tulokseen, että lasten haastatteleminen käyttäen kiinnostavaa menetelmää, kuten lautapeliä, on erinomainen tapa edistää lasten osallisuutta. Lautapeliä voi muunnella oman tarpeen mukaan. Lisäksi korostamme, että lapset voivat olla osallisia myös heihin liittyvissä virallisissa asioissa, kuten opinnäytetyössämme paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman teossa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa lasten mielipiteet ja toiveet tulevat kuulluksi. Työ koostuu kirjallisuus osuudesta ja tuloksista. Kirjallisessa osuudessa toimme esille muunmuassa osallisuuden eri näkökulmat ja osallisuuden eri asteet. Menetelmänä me haastattelimme lapsia itse tehdyn lautapelin avulla. Lautapeli oli päiväkodin pohjapiirrustuksen näköinen, joka auttoi haastattelun etenemistä. Haastattelut tapahtuivat Oulunkylän Englanninkielisessä Päiväkodissa. Haastattelujen avulla me keräsimme tietoja lapsilta, jotka voidaan sisällyttää paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Me kysyimme heiltä mistä he pitävät ja mitä muutoksia he haluaisivat päiväkotiin. Lisäksi kysyimme lasten mielipidettä päiväkodin aktiviteeteista ja ideoita hyvinvoinnin sekä turvallisuuden edistämisestä päiväkodissa.
Haastattelimme kaiken kaikkiaan 28 lasta. Odotetusti, lapsilla oli monia hyödyllisiä ideoita ja toiveita, jotka keräsimme haastattelujen aikana. Haastattelujen analysoimisen jälkeen teimme yhteenvedon ja annoimme sen Oulunkylän Englanninkieliselle Päiväkodille käyttöön paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman suunnitteluun.
Tulimme siihen tulokseen, että lasten haastatteleminen käyttäen kiinnostavaa menetelmää, kuten lautapeliä, on erinomainen tapa edistää lasten osallisuutta. Lautapeliä voi muunnella oman tarpeen mukaan. Lisäksi korostamme, että lapset voivat olla osallisia myös heihin liittyvissä virallisissa asioissa, kuten opinnäytetyössämme paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman teossa.