Avoimen dialogin hoitomalli psykiatrisessa hoitotyössä : opetuskokonaisuuden suunnittelu, pilotointi ja arviointi Savonia-ammattikorkeakoululle
Vartiainen, Tiina; Kaukorinne, Meeri (2017)
Vartiainen, Tiina
Kaukorinne, Meeri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, pilotoida sekä arvioida opetuskokonaisuus Savonia-ammattikorkeakoululle aiheesta avoimen dialogin hoitomalli psykiatrisessa hoitotyössä. Oikea-aikaisen avun antaminen on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä. Mitä aiemmin ongelmat havaitaan, sitä tehokkaammin niitä pystytään hoitamaan ja muodostamaan asiakkaan tarvitsemien tukitoimien kokonaisuus. Yksilölliset hoidon sekä kuntoutumisen tavoitteet saadaan psykiatrisessa hoitotyössä parhaiten laadittua kuulemalla aidosti ja avoimesti asiakasta sekä hänen läheisiään. Tällöin hoito on pitkälle kantavaa ja itsenäistä pärjäämistä tukevaa.
Avoimen dialogin hoitomallin periaatteiden mukaan toteutuneilla hoitoprosesseilla on saavutettu merkittäviä tuloksia. Hoitomallin mukaan toteutunut hoito on vähentänyt asiakkaiden lääke- ja sairaalahoidon tarvetta, ehkäissyt psykoosisairauksien kroonistumista sekä edistänyt asiakkaiden palaamista aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi työelämään.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Työssä suunniteltiin, pilotoitiin sekä arvioitiin opetuskokonaisuus ja siihen pohjautuvat toiminnalliset oppitunnit sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön valinnaisiin opintoihin “Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät” -moduliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda oppimateriaalin ja toiminnallisten oppituntien kautta opiskelijoille tietoa avoimen dialogin hoitomallista sekä antaa valmiuksia hyödyntää hoitomallin periaatteita työelämässä. Opetuskokonaisuudesta kerättiin kirjallista sekä suullista palautetta opiskelijoilta sekä opinnäytetyön tilaajalta. Aihe nähtiin kiinnostavana, kysymyksiä herättävänä, psykiatriseen hoitotyöhön sovellettavana ja perinteisiä psykiatrisen hoitotyön hierarkisia toimintamalleja haastavana.
Jatkokehittämismahdollisuutena nähdään opetuskokonaisuutta koskevien palautteiden perusteella onnistuneiden osa-alueiden toteuttaminen jatkossa valinnaisissa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opinnoissa siten, että opetus edistää opiskelijoiden kykyä oppia soveltamaan avoimen dialogin hoitomallin periaatteita työelämässä. Yhteiskunnan kannalta aihe on tärkeä, sillä hyviin hoitotuloksiin voidaan päästä ymmärrettäessä dialogisuuden tärkeys hoitotyössä, asiakkaan kokonaisvaltainen elämäntilanne sekä oikeisiin asioihin reagoinnin merkitys. Tavoitteena on saada aikaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin vastaava hoitokokonaisuus, joka korostaa asiakkaan hoitoon osallistuvien tahojen vastuullisuutta. Näin vältetään sekä asiakkaan että yhteiskunnan voimavarojen tarpeeton tuhlaaminen ja tuetaan asiakkaan itsenäistä selviytymistä.
Avoimen dialogin hoitomallin periaatteiden mukaan toteutuneilla hoitoprosesseilla on saavutettu merkittäviä tuloksia. Hoitomallin mukaan toteutunut hoito on vähentänyt asiakkaiden lääke- ja sairaalahoidon tarvetta, ehkäissyt psykoosisairauksien kroonistumista sekä edistänyt asiakkaiden palaamista aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi työelämään.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Työssä suunniteltiin, pilotoitiin sekä arvioitiin opetuskokonaisuus ja siihen pohjautuvat toiminnalliset oppitunnit sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön valinnaisiin opintoihin “Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät” -moduliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda oppimateriaalin ja toiminnallisten oppituntien kautta opiskelijoille tietoa avoimen dialogin hoitomallista sekä antaa valmiuksia hyödyntää hoitomallin periaatteita työelämässä. Opetuskokonaisuudesta kerättiin kirjallista sekä suullista palautetta opiskelijoilta sekä opinnäytetyön tilaajalta. Aihe nähtiin kiinnostavana, kysymyksiä herättävänä, psykiatriseen hoitotyöhön sovellettavana ja perinteisiä psykiatrisen hoitotyön hierarkisia toimintamalleja haastavana.
Jatkokehittämismahdollisuutena nähdään opetuskokonaisuutta koskevien palautteiden perusteella onnistuneiden osa-alueiden toteuttaminen jatkossa valinnaisissa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opinnoissa siten, että opetus edistää opiskelijoiden kykyä oppia soveltamaan avoimen dialogin hoitomallin periaatteita työelämässä. Yhteiskunnan kannalta aihe on tärkeä, sillä hyviin hoitotuloksiin voidaan päästä ymmärrettäessä dialogisuuden tärkeys hoitotyössä, asiakkaan kokonaisvaltainen elämäntilanne sekä oikeisiin asioihin reagoinnin merkitys. Tavoitteena on saada aikaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin vastaava hoitokokonaisuus, joka korostaa asiakkaan hoitoon osallistuvien tahojen vastuullisuutta. Näin vältetään sekä asiakkaan että yhteiskunnan voimavarojen tarpeeton tuhlaaminen ja tuetaan asiakkaan itsenäistä selviytymistä.