Yrityksen visuaalisen ilmeen uudistus
Kapanen, Arleena (2017)
Kapanen, Arleena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617200
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä visuaaliseen ilmeeseen ja graafiseen suunnitteluun sekä toteuttaa visuaalisen ilmeen uudistus liikunta-alan yritykselle. Visuaaliseen ilmeeseen ja graafisen suunnitteluun perehtymisen avulla pyrittiin ymmärtämään, miksi visuaalinen ilme on yritykselle tärkeä, mitä tulee huomioida sen suunnittelussa ja miten graafisella suunnittelulla saadaan toteutettua hyvä visuaalinen ilme.
Tavoitteena oli luoda liikunta-alan yritykselle visuaalinen ilme, joka tukee yrityksen identiteettiä ja on yhtenäinen eri yhteyksissä. Ilmeen uudistus aloitettiin perehtymällä tarkemmin yritykseen. Ennen toteutusta tutustuttiin kilpaileviin yrityksiin ja niiden visuaalisiin ilmeisiin. Yritykseen perehtymisen jälkeen uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu aloitettiin yritykselle sopivien graafisten elementtien suunnittelemisella hyödyntäen alkuperäistä visuaalista ilmettä.
Yritykselle määriteltiin värit ja typografia ja suunniteltiin uusi liiketunnus. Uuden liiketunnuksen suunnittelu aloitettiin liikemerkin suunnittelulla, minkä jälkeen perehdyttiin logon suunnitteluun. Liiketunnus toteutettiin vektorigrafiikalla.
Yrityksen materiaalia, jota uudistettiin, olivat erilaiset lomakkeet, mainosesite, käyntikortit ja verkkosivut. Haastavinta oli uudistaa yrityksen verkkosivut. Se toteutettiin verkkosivuja ilmaiseksikin tarjoavalla sivustolla, jossa ominaisuudet ovat rajatut. Uutena materiaalina yritykselle toteutettiin tulevia videoita varten introvideo, jota käytetään videoiden alussa yrityksen tunnistamiseen.
Työn lopputuloksena on uusi, yhtenäinen ja yrityksen identiteetin mukainen visuaalinen ilme ja sen mukaisesti toteutetut materiaalit. Lisäksi uudesta visuaalisesta ilmeestä luotiin graafinen ohjeisto, joka helpottaa yhtenäisen ilmeen säilyttämistä.
Tavoitteena oli luoda liikunta-alan yritykselle visuaalinen ilme, joka tukee yrityksen identiteettiä ja on yhtenäinen eri yhteyksissä. Ilmeen uudistus aloitettiin perehtymällä tarkemmin yritykseen. Ennen toteutusta tutustuttiin kilpaileviin yrityksiin ja niiden visuaalisiin ilmeisiin. Yritykseen perehtymisen jälkeen uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu aloitettiin yritykselle sopivien graafisten elementtien suunnittelemisella hyödyntäen alkuperäistä visuaalista ilmettä.
Yritykselle määriteltiin värit ja typografia ja suunniteltiin uusi liiketunnus. Uuden liiketunnuksen suunnittelu aloitettiin liikemerkin suunnittelulla, minkä jälkeen perehdyttiin logon suunnitteluun. Liiketunnus toteutettiin vektorigrafiikalla.
Yrityksen materiaalia, jota uudistettiin, olivat erilaiset lomakkeet, mainosesite, käyntikortit ja verkkosivut. Haastavinta oli uudistaa yrityksen verkkosivut. Se toteutettiin verkkosivuja ilmaiseksikin tarjoavalla sivustolla, jossa ominaisuudet ovat rajatut. Uutena materiaalina yritykselle toteutettiin tulevia videoita varten introvideo, jota käytetään videoiden alussa yrityksen tunnistamiseen.
Työn lopputuloksena on uusi, yhtenäinen ja yrityksen identiteetin mukainen visuaalinen ilme ja sen mukaisesti toteutetut materiaalit. Lisäksi uudesta visuaalisesta ilmeestä luotiin graafinen ohjeisto, joka helpottaa yhtenäisen ilmeen säilyttämistä.