MINUN VAHVUUTENI : Positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuudet varhaiskasvatuksen työvälineinä
Hägen, Piia; Ingman, Elina (2017)
Hägen, Piia
Ingman, Elina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717263
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatushenkilökunnan tietoa positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista, sekä motivoida heitä käyttämään positiivista pedagogiikka ja lapsen yksilöllisiä luonteenvahvuuksia päiväkodin arjessa, tukien lapsen kasvua, kehitystä ja hyvinvointia.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuudet, jotka pohjautuvat vahvasti positiiviseen psykologiaan ja ovat sen pedagoginen suuntaus. Luonteenvahvuudet pohjautuvat osaltaan hyveisiin ja näkyvät hyveiden toteuttamisena.
Toimintatutkimuksessa käytettiin tutkijoiden itsensä suunnittelemaa ”Minun vahvuuteni” -lomaketta, jonka avulla on mahdollista nostaa esiin lapsen yksilölliset luonteenvahvuudet. Lomake sisälsi puumallin, jonka avulla lasten 16 luonteenvahvuudesta voidaan valita kolme lasta eniten kuvaavaa luonteenvahvuutta. Lomake sisälsi myös kaikkien 16 luonteenvahvuuksien lyhyet määritelmät.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatushenkilökunta hyötyi saadusta tiedosta positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien suhteen. Lisäksi ”Minun vahvuuteni” -lomake koettiin tervetulleeksi työvälineeksi luonteenvahvuuksien esiin tuomiseksi varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytetyt käsitteet ja termit liittyvät vahvasti varhaiskasvatustyöhön ja varhaiskasvatuksen maailmaan. Keskeisiä käsitteitä olivat varhaiskasvatus, positiivinen psykologia, positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuudet.
Kyseiset käsitteet sisältävät lisäksi joitakin alakäsitteitä, joita ovat varhaiskasvatukseen liittyvä varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, varhaiskasvatussuunnitelma sekä hyveet.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuudet, jotka pohjautuvat vahvasti positiiviseen psykologiaan ja ovat sen pedagoginen suuntaus. Luonteenvahvuudet pohjautuvat osaltaan hyveisiin ja näkyvät hyveiden toteuttamisena.
Toimintatutkimuksessa käytettiin tutkijoiden itsensä suunnittelemaa ”Minun vahvuuteni” -lomaketta, jonka avulla on mahdollista nostaa esiin lapsen yksilölliset luonteenvahvuudet. Lomake sisälsi puumallin, jonka avulla lasten 16 luonteenvahvuudesta voidaan valita kolme lasta eniten kuvaavaa luonteenvahvuutta. Lomake sisälsi myös kaikkien 16 luonteenvahvuuksien lyhyet määritelmät.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatushenkilökunta hyötyi saadusta tiedosta positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien suhteen. Lisäksi ”Minun vahvuuteni” -lomake koettiin tervetulleeksi työvälineeksi luonteenvahvuuksien esiin tuomiseksi varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytetyt käsitteet ja termit liittyvät vahvasti varhaiskasvatustyöhön ja varhaiskasvatuksen maailmaan. Keskeisiä käsitteitä olivat varhaiskasvatus, positiivinen psykologia, positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuudet.
Kyseiset käsitteet sisältävät lisäksi joitakin alakäsitteitä, joita ovat varhaiskasvatukseen liittyvä varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, varhaiskasvatussuunnitelma sekä hyveet.