Ratapihojen valaistussuunnitteluohje
Koponen, Petri (2010)
Koponen, Petri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia suunnittelijalle mahdollisimman kattava ohje ratapihojen valaistussuunnittelun eri vaiheisiin. Ohje kertoo, mitä tulee ottaa huomioon ratapihojen valaistussuunnittelussa ja miten itse suunnittelu tulee toteuttaa. Lisäksi valaistussuunnitelman vaadittuihin loppudokumentteihin esitetään malliasiakirjat.
Yleisimpiin valaistukseen liittyviin suureisiin työssä tutustuttiin pintapuolisesti. Pääsääntöisesti työssä käsiteltiin valaistusvoimakkuuksien arvoja ja niille asetettuja vaatimuksia. Työhön sisällytettiin myös valaistusvoimakkuuksien mittauksia Siilinjärven ratapihan
alueelta. Kohteen valaistusvoimakkuudet todettiin hyviksi, mutta valaistuksen tasaisuuksissa havaittiin pieniä puutteita.
Mittaustuloksien perusteella arvioitiin Liikenneviraston määräämien valaistusvaatimuksien hyvyyttä. Vaatimukset on mittaustulosten perusteella asetettu hyvin varsinkin pienien
ratapihojen kannalta.
Valaistusryhmien kaapeloinnin ja ylikuormitussuojauksen määrittämiseen tässä työssä käytettiin Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton laatimia standardiin SFS 6000 pohjautuvia kiinteistöjen laskentamalleja. Vertailun vuoksi oikosulkuvirtojen laskennassa käytettiin myös Tiehallinnon katuvalaistukseen tarkoitettua tarkkaa laskentakaavaa. Esimerkkilaskelmien avulla Tiehallinnon laskentakaava todettiin paremmaksi ratapihojen valaistusryhmien oikosulkuvirtojen tarkasteluun.
Lisäksi opinnäytetyössä testattiin ja vertailtiin tarjolla olevia valaistussuunnitteluohjelmia. Ohjelmien testauksessa huomioitiin pääsääntöisesti niiden soveltuvuus juuri ratapihojen valaistussuunnitteluun sekä ulos saatavan datan laatu.
Opinnäytetyössä suunniteltiin myös valaistuksen ohjauspiirikaaviomalli. Valaistuksen ohjauksissa huomioitiin kauko-ohjaus sekä kentällä olevat erilliset painonapit. Muilta
osin ohjauspiirikaavio laadittiin ratapihojen erikoistarpeiden mukaan.
Yleisimpiin valaistukseen liittyviin suureisiin työssä tutustuttiin pintapuolisesti. Pääsääntöisesti työssä käsiteltiin valaistusvoimakkuuksien arvoja ja niille asetettuja vaatimuksia. Työhön sisällytettiin myös valaistusvoimakkuuksien mittauksia Siilinjärven ratapihan
alueelta. Kohteen valaistusvoimakkuudet todettiin hyviksi, mutta valaistuksen tasaisuuksissa havaittiin pieniä puutteita.
Mittaustuloksien perusteella arvioitiin Liikenneviraston määräämien valaistusvaatimuksien hyvyyttä. Vaatimukset on mittaustulosten perusteella asetettu hyvin varsinkin pienien
ratapihojen kannalta.
Valaistusryhmien kaapeloinnin ja ylikuormitussuojauksen määrittämiseen tässä työssä käytettiin Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton laatimia standardiin SFS 6000 pohjautuvia kiinteistöjen laskentamalleja. Vertailun vuoksi oikosulkuvirtojen laskennassa käytettiin myös Tiehallinnon katuvalaistukseen tarkoitettua tarkkaa laskentakaavaa. Esimerkkilaskelmien avulla Tiehallinnon laskentakaava todettiin paremmaksi ratapihojen valaistusryhmien oikosulkuvirtojen tarkasteluun.
Lisäksi opinnäytetyössä testattiin ja vertailtiin tarjolla olevia valaistussuunnitteluohjelmia. Ohjelmien testauksessa huomioitiin pääsääntöisesti niiden soveltuvuus juuri ratapihojen valaistussuunnitteluun sekä ulos saatavan datan laatu.
Opinnäytetyössä suunniteltiin myös valaistuksen ohjauspiirikaaviomalli. Valaistuksen ohjauksissa huomioitiin kauko-ohjaus sekä kentällä olevat erilliset painonapit. Muilta
osin ohjauspiirikaavio laadittiin ratapihojen erikoistarpeiden mukaan.