Kartoitus hoitohenkilökunnan tiedontarpeista ja laboratorion avoimien ovien päivän sisällön suunnittelu : Kyselytutkimus hoitohenkilökunnalle ja laboratoriohenkilökunnan haastattelu
Onkamo, Mari; Laakko, Katja (2017)
Onkamo, Mari
Laakko, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017401
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin NordLab Rovaniemen aluelaboratoriolle. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa, jonka pohjalta Lapin keskussairaalan laboratoriossa voidaan järjestää laboratorion avoimien ovien päivä.
Työn tavoitteena oli kerätä osastoilta ja laboratoriosta tietoa avoimien ovien päivän suunnitelmaan. Avoimien ovien päivän järjestämisellä halutaan parantaa hoitohenkilökunnan ja laboratorion välistä yhteistyötä, jonka toivotaan parantavan myös potilaan saaman hoidon laatua. Lisäksi halutaan tarjota hoitohenkilökunnalle mahdollisuus syventää omia tietojaan laboratoriotutkimusprosessista.
Tiedonkeruu suoritettiin tekemällä Webropol-kysely Lapin sairaanhoitopiirin hoitohenkilökunnalle. Laboratoriosta tietoa kerättiin tekemällä sähköpostihaastattelu laboratorion sihteereille. Tutkimus-tulosten pohjalta tehtiin suunnitelma avoimien ovien päivän sisällöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hoitohenkilökunnan (n=145) tietotasossa on vaihtelua ja tietoa laboratorion toiminnasta kaivataan lisää. Erityisesti luotettavien tietolähteiden käyttö ja näytteen kulku laboratoriossa olivat asioita, joita tulee korostaa avoimien ovien päivänä. Kyselyyn vastanneista 71% ottaa työssään näytteitä ja 46% näytteitä ottavista ilmoitti, ettei ole saanut koulutusta näytteenottoon. Myös potilaan esitietojen käyttö laboratoriossa ja näyteastioiden ja -putkien merkitseminen oli 50% vastaajista epäselvää.
Opinnäytetyötä hyödynnetään avoimien ovien päivän järjestämisessä. Teimme suunnitelman avoimien ovien päivän sisällöstä. Ehdotimme, että laboratoriossa järjestetään tilojen esittelykierros, tehdään esittelypisteitä, työpajoja ja jaetaan oppaita esimerkiksi tutkimusohjekirjan käytöstä ja näytteenotosta. Suunnitelman pohjalta on mahdollista antaa opinnäytetyön aiheita opiskelijoille avoimien ovien päivän käytännön toteutusta varten. Kyselyn tulokset ovat Lapin sairaanhoitopiirin käytettävissä ja niiden avulla voidaan suunnitella esimerkiksi hoitohenkilökunnan koulutusta.
Työn tavoitteena oli kerätä osastoilta ja laboratoriosta tietoa avoimien ovien päivän suunnitelmaan. Avoimien ovien päivän järjestämisellä halutaan parantaa hoitohenkilökunnan ja laboratorion välistä yhteistyötä, jonka toivotaan parantavan myös potilaan saaman hoidon laatua. Lisäksi halutaan tarjota hoitohenkilökunnalle mahdollisuus syventää omia tietojaan laboratoriotutkimusprosessista.
Tiedonkeruu suoritettiin tekemällä Webropol-kysely Lapin sairaanhoitopiirin hoitohenkilökunnalle. Laboratoriosta tietoa kerättiin tekemällä sähköpostihaastattelu laboratorion sihteereille. Tutkimus-tulosten pohjalta tehtiin suunnitelma avoimien ovien päivän sisällöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hoitohenkilökunnan (n=145) tietotasossa on vaihtelua ja tietoa laboratorion toiminnasta kaivataan lisää. Erityisesti luotettavien tietolähteiden käyttö ja näytteen kulku laboratoriossa olivat asioita, joita tulee korostaa avoimien ovien päivänä. Kyselyyn vastanneista 71% ottaa työssään näytteitä ja 46% näytteitä ottavista ilmoitti, ettei ole saanut koulutusta näytteenottoon. Myös potilaan esitietojen käyttö laboratoriossa ja näyteastioiden ja -putkien merkitseminen oli 50% vastaajista epäselvää.
Opinnäytetyötä hyödynnetään avoimien ovien päivän järjestämisessä. Teimme suunnitelman avoimien ovien päivän sisällöstä. Ehdotimme, että laboratoriossa järjestetään tilojen esittelykierros, tehdään esittelypisteitä, työpajoja ja jaetaan oppaita esimerkiksi tutkimusohjekirjan käytöstä ja näytteenotosta. Suunnitelman pohjalta on mahdollista antaa opinnäytetyön aiheita opiskelijoille avoimien ovien päivän käytännön toteutusta varten. Kyselyn tulokset ovat Lapin sairaanhoitopiirin käytettävissä ja niiden avulla voidaan suunnitella esimerkiksi hoitohenkilökunnan koulutusta.