Mikä motivoi? : Optikoiden työmotivaatioon vaikuttavat tekijät
Karjomaa, Katja; Aaltonen, Iida (2017)
Karjomaa, Katja
Aaltonen, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa optikkoliikkeissä työskentelevien optikoiden työmotivaation tasoa. Tämän lisäksi tutkittiin, millaiset tekijät vaikuttavat kohderyhmän optikoiden työmotivaatioon ja missä määrin. Aihe on ajankohtainen, koska optisella alalla tapahtuneet muutokset ja tulevat muutokset ovat herättäneet keskustelua työelämässä. Tämä on ensimmäinen optisen alan työmotivaatiota käsittelevä opinnäytetyö Suomessa.
Teoriaosuudessa esitellään erilaisia motivaation ilmentymiä, motivaation merkitystä ihmisen toiminnassa ja motivaation vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi työssä käsitellään niitä työelämän osa-alueita, joilla yleensä on vaikutusta työmotivaatioon. Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi 227 optikkoa, jolloin vastausprosentti oli noin 27,3 %. Hyödynnettävien vastausten määrä oli 218. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja tulosten analysoinnissa tulokset pyrittiin yleistämään koskemaan kaikkia kyselyn saaneita optikoita.
Kyselyn tulosten mukaan optikoiden työmotivaatio on yleisellä tasolla hyvä. Tärkeimmiksi motivaatioon vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat työpaikan ilmapiiri, työkaverit ja esimiehen antama palaute. Optikon ammatin hyvinä puolina pidettiin monipuolisuutta ja asiakaspalvelua. Muutosta toivottiin optisen alan markkinointiin, alalla vallitsevaan yleiseen ilmapiiriin sekä tutkimusaikoihin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä olevien optikoiden työmotivaation ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Tulosten toivotaan olevan hyödyksi sekä yksittäisille optikoille, optikkoliikkeille että optisen alan yhdistyksille.
Teoriaosuudessa esitellään erilaisia motivaation ilmentymiä, motivaation merkitystä ihmisen toiminnassa ja motivaation vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi työssä käsitellään niitä työelämän osa-alueita, joilla yleensä on vaikutusta työmotivaatioon. Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi 227 optikkoa, jolloin vastausprosentti oli noin 27,3 %. Hyödynnettävien vastausten määrä oli 218. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja tulosten analysoinnissa tulokset pyrittiin yleistämään koskemaan kaikkia kyselyn saaneita optikoita.
Kyselyn tulosten mukaan optikoiden työmotivaatio on yleisellä tasolla hyvä. Tärkeimmiksi motivaatioon vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat työpaikan ilmapiiri, työkaverit ja esimiehen antama palaute. Optikon ammatin hyvinä puolina pidettiin monipuolisuutta ja asiakaspalvelua. Muutosta toivottiin optisen alan markkinointiin, alalla vallitsevaan yleiseen ilmapiiriin sekä tutkimusaikoihin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä olevien optikoiden työmotivaation ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Tulosten toivotaan olevan hyödyksi sekä yksittäisille optikoille, optikkoliikkeille että optisen alan yhdistyksille.