Tonaaliset harmoniaprogressiot alkeisopetuksessa : Korvakuulotaito ja teoriatieto yhdeksi työkaluksi
Isotalo, Janne (2008)
Isotalo, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114392
Tiivistelmä
Tonaaliset harmoniaprogressiot alkeisopetuksessa - korvakuulotaito ja teoriatieto yhdeksi työkaluksi -työ käsittelee länsimaisen tonaalisen populaarimusiikin harmoniaprogressioiden opettamista alkeistasolta lähtien. Päämääränä oli luoda opetusmateriaalia ja tutkia syvälliseen osaamiseen tähtääviä opetusmetodeja. Harmoniaprogressioihin liitetään usein vaikeasti muistettavia symbolisarjoja eikä niiden etenemisen loogisuutta löydetä. Opittujen asioiden soveltaminen on tällöin vaikeaa ja hahmottaminen jää todellisuudessa hyvin pintapuoliseksi. Ongelmat liittyvät lähinnä ajatustason osaamattomuuteen. Työni perustuu pitkälti siihen olettamukseen, että alitajuisesti opimme länsimaista sävelkieltä kulttuurimme tuotteena. Olemassa olevien tutkimusten perusteella tämä oppimisprosessi on aktiivisimmillaan ala-asteiässä, jonka jälkeen meillä on melko selkeä kuva siitä, mikä kuulostaa niin sanotusti oikealta ja väärältä vallitsevassa tonaalisessa viitekehyksessä. Tämän olettamuksen pohjalta keskitytään luomaan ajatusmalleja korvakuuloa ja yksinkertaista teoriatietoa yhdistäen. Näiden taitojen yhteissoveltamista voi pitää työn yhtenä olennaisimpana asiana. Pohdin tonaalisen musiikin harmonialiikkeiden tunnistamiseen liittyviä asioita. Omasta instrumentistani johtuen työ on kirjoitettu pianistilähtöisesti, mutta sitä voidaan soveltaa myös muille säestysinstrumenteille. Aihe liittyy vahvasti vapaa säestys oppiaineeseen, tosin tarkastelun alla ei ole tyylisuuntiin liittyvät soittotekniikat. Toivon työni herättävän kiinnostusta muun muassa vapaa säestys opettajien keskuudessa. Mukana olevilla harjoituksilla pyritään syvälliseen oppimiseen, opittujen taitojen soveltamiseen sekä oppilaan luovuuden tukemiseen. Harjoitukset on pyritty pitämään myös mahdollisimman käytännön-läheisinä. Pääpaino harjoittelussa tulee mielestäni olla laadullisissa seikoissa. Aiheen opetuksessa ja oppimisessa on mielestäni vielä paljon tutkittavaa. Toivon, että tämä työni innoittaa lukijoita luomaan lisää aiheen opetusmateriaalia tai tutkimaan aihetta toisesta näkökulmasta.