Markkinointiviestintäsuunnitelma: Kielikuu
Humphreys, Iida (2017)
Humphreys, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle, jonka painotus on sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kuopiolainen yritys, Kielikuu, joka toimii yhtenä kielikurssien välittäjäyrityksenä Suomessa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena oli yrityksen tunnettavuuden ja myynnin lisääminen erityisesti alle 18-vuotiaiden asiakkaiden keskuudessa. Työn toimeksiantaja toivoi saavansa lisää tietoa yrityksen markkinointiviestinnän toteuttamiseen vuodeksi 2018. Tavoitteena oli siis kehittää uusia tapoja, joilla yritys voisi jatkossa viestiä nuorille, potentiaalisille asiakkailleen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle ehdotuksia markkinointiviestinnän toteuttamiseen kustannustehokkaasti ja aikaa säästäen sosiaalisen median välityksellä. Opinnäytetyössä päädyttiin käytettyjen lähteiden perusteella panostamaan markkinointiviestintään kolmessa eri sosiaalisen median kanavassa. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten tehtiin ensin nykytila-analyysi, jossa tarkasteltiin markkinoinnin nykyistä tilannetta. SWOT-analyysin avulla havainnoitiin yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä tehtiin toimiala- ja sidosryhmäanalyysi. Lähtökohdissa huomioitiin myös toimeksiantajan haastattelu ja tehtiin sen pohjalta päätelmiä markkinointiviestinnän suhteen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan markkinointia, markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa sekä toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä.
Toimeksiantajayritys sai opinnäytetyöstä uusia ja kustannustehokkaita keinoja markkinointiviestintäänsä. Lisäksi työssä kerrottiin yleisesti valituista markkinointiviestintäkanavista ja niissä mainostamisesta. Markkinointiviestintäsuunnitelma on koottu vuosikalenterin muotoon (liite 2).
Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena oli yrityksen tunnettavuuden ja myynnin lisääminen erityisesti alle 18-vuotiaiden asiakkaiden keskuudessa. Työn toimeksiantaja toivoi saavansa lisää tietoa yrityksen markkinointiviestinnän toteuttamiseen vuodeksi 2018. Tavoitteena oli siis kehittää uusia tapoja, joilla yritys voisi jatkossa viestiä nuorille, potentiaalisille asiakkailleen.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle ehdotuksia markkinointiviestinnän toteuttamiseen kustannustehokkaasti ja aikaa säästäen sosiaalisen median välityksellä. Opinnäytetyössä päädyttiin käytettyjen lähteiden perusteella panostamaan markkinointiviestintään kolmessa eri sosiaalisen median kanavassa. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten tehtiin ensin nykytila-analyysi, jossa tarkasteltiin markkinoinnin nykyistä tilannetta. SWOT-analyysin avulla havainnoitiin yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä tehtiin toimiala- ja sidosryhmäanalyysi. Lähtökohdissa huomioitiin myös toimeksiantajan haastattelu ja tehtiin sen pohjalta päätelmiä markkinointiviestinnän suhteen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan markkinointia, markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa sekä toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä.
Toimeksiantajayritys sai opinnäytetyöstä uusia ja kustannustehokkaita keinoja markkinointiviestintäänsä. Lisäksi työssä kerrottiin yleisesti valituista markkinointiviestintäkanavista ja niissä mainostamisesta. Markkinointiviestintäsuunnitelma on koottu vuosikalenterin muotoon (liite 2).