Sairaalakoulun henkilökunnan kokemuksia nuorten elämänhallinnan tukemisesta sairaalakoulussa
Jylhä, Tiia; Hyry, Mari; Ikäläinen, Kristiina (2017)
Jylhä, Tiia
Hyry, Mari
Ikäläinen, Kristiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017441
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvailla sairaalakoulun opettajien ja ohjaajien kokemuksia haastavassa elämäntilanteessa olevan nuoren tukemisesta sairaalakoulussa. Kuvailevan tutkimuksen avulla saimme opettajien ja ohjaajien kokemustietoa sairaalakoulussa olevien nuorten tukemisesta sekä heidän näkemyksiä nuoren saamasta hyödystä sairaalakoulun antamasta tuesta. Toteutimme opinnäytetyömme eräässä sairaalakoulussa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että valmista opinnäytetyötä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämisessä. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyötä voidaan hyödyntää muualla, missä tehdään työtä haastavassa elämäntilanteessa olevien nuorten kanssa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu koulun merkityksen tarkastelemisesta nuoruudessa ja sairaalakoulun erityispiirteiden kuvaamisesta sekä nuoren haasteiden ja elämänhallinnan tukemisen näkökulmista. Tietoperustassa olemme käyttäneet ammattikirjallisuutta, muita julkaisuja ja internetlähteitä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin avoimena haastatteluna erään sairaalakoulun opettajilta ja ohjaajilta. Analysoimme aineiston käyttämällä teemoittelua.
Tutkimuksemme tuloksissa ilmenee nuoren tukemisessa olevan tärkeää nuoren kohtaaminen, itsetunnon tukeminen, yksilöllisyyden huomioiminen ja itsetuntemuksen vahvistaminen, arjen rutiinit ja osallisuus kouluyhteisössä. Keskeisiksi nuorten saamiksi hyödyiksi sairaalakoulun antamasta tuesta osoittautuivat rehellisyyden oppiminen, toivon herääminen, rohkaistuminen, hyväksytyksi tulemisen ja onnistumisien kokeminen sekä koulunkäynnin eteneminen haasteista huolimatta.
Tutkimuksemme keskeisimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että sairaalakoulun opettajat ja ohjaajat tukevat erityisosaamisellaan nuoren kykyä vahvistaa omaa elämänhallintaansa kokonaisvaltaisesti. Elämänhallintaa vahvistetaan fyysisellä, psyykkisellä sekä sosiaalisella tasolla. Fyysisellä tasolla sairaalakoulu tukee nuorta arjen rutiineista selviämisessä aina arkirytmin ylläpitämisestä kouluruokailun sujumiseen. Psyykkisen tason tukeminen elämänhallinnassa tarkoittaa sairaalakoululla itsetunnon ja itsetuntemuksen vahvistamista, jolloin nuori saa keinoja käsitellä omia psyykkisiä haasteitaan ja opetella selviytymistä vaikeissa tilanteissa. Elämänhallinnan sosiaalista ulottuvuutta tuetaan luomalla kouluyhteisö, jossa nuori oppii toimimaan ryhmässä ja sosiaalisissa suhteissa. Nuori saa myös kokemuksen olla osallisena normein ja säännöin toimivaa yhteisöä ja siten paremmat valmiudet toimia myös osana yhteiskuntaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli, että valmista opinnäytetyötä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämisessä. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyötä voidaan hyödyntää muualla, missä tehdään työtä haastavassa elämäntilanteessa olevien nuorten kanssa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu koulun merkityksen tarkastelemisesta nuoruudessa ja sairaalakoulun erityispiirteiden kuvaamisesta sekä nuoren haasteiden ja elämänhallinnan tukemisen näkökulmista. Tietoperustassa olemme käyttäneet ammattikirjallisuutta, muita julkaisuja ja internetlähteitä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin avoimena haastatteluna erään sairaalakoulun opettajilta ja ohjaajilta. Analysoimme aineiston käyttämällä teemoittelua.
Tutkimuksemme tuloksissa ilmenee nuoren tukemisessa olevan tärkeää nuoren kohtaaminen, itsetunnon tukeminen, yksilöllisyyden huomioiminen ja itsetuntemuksen vahvistaminen, arjen rutiinit ja osallisuus kouluyhteisössä. Keskeisiksi nuorten saamiksi hyödyiksi sairaalakoulun antamasta tuesta osoittautuivat rehellisyyden oppiminen, toivon herääminen, rohkaistuminen, hyväksytyksi tulemisen ja onnistumisien kokeminen sekä koulunkäynnin eteneminen haasteista huolimatta.
Tutkimuksemme keskeisimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että sairaalakoulun opettajat ja ohjaajat tukevat erityisosaamisellaan nuoren kykyä vahvistaa omaa elämänhallintaansa kokonaisvaltaisesti. Elämänhallintaa vahvistetaan fyysisellä, psyykkisellä sekä sosiaalisella tasolla. Fyysisellä tasolla sairaalakoulu tukee nuorta arjen rutiineista selviämisessä aina arkirytmin ylläpitämisestä kouluruokailun sujumiseen. Psyykkisen tason tukeminen elämänhallinnassa tarkoittaa sairaalakoululla itsetunnon ja itsetuntemuksen vahvistamista, jolloin nuori saa keinoja käsitellä omia psyykkisiä haasteitaan ja opetella selviytymistä vaikeissa tilanteissa. Elämänhallinnan sosiaalista ulottuvuutta tuetaan luomalla kouluyhteisö, jossa nuori oppii toimimaan ryhmässä ja sosiaalisissa suhteissa. Nuori saa myös kokemuksen olla osallisena normein ja säännöin toimivaa yhteisöä ja siten paremmat valmiudet toimia myös osana yhteiskuntaa.