Kohti monialaista yhteistyötä : varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön yhteistyö Espoossa konsultoivien erityislastentarhanopettajien kertomana
Lallukka, Tiina (2017)
Lallukka, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217639
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella monialaisen yhteistyön toteutumista Espoon kaupungilla suomenkielisen varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön välillä konsultoivien erityislastentarhanopettajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia siihen, millaista monialaista yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön välillä on tehty ja millaisia kehittämistarpeita käytännön työstä on noussut monialaiseen yhteistyöhön liittyen varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostui kolmesta 2–5 konsultoivan erityislastentarhanopettajan täsmäryhmähaastattelusta. Haastatteluihin osallistui yhteensä 10 henkilöä. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kolmella eri palvelualueella Espoossa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analyysissa hyödynnettiin Katariina Pärnän moniammatillisen yhteistyön kehittävän käytännön mallia.
Tulosten perusteella monialainen yhteistyö varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön välillä on ollut vähäistä. Yhteistyö on toteutunut yhteisten asiakkaiden yksittäisissä monialaisissa tapaamisissa. Asiakkaan mukanaolo yhteistyössä nähtiin hyvänä käytäntönä. Yhteistyörakenteiden puuttuminen nousi merkittävimpänä syynä monialaisen yhteistyön vähäisyydelle. Lisäksi yhteistyötä on hankaloittanut tiedonkulkuun liittyvät haasteet. Monialaisen yhteistyön kehittämistarpeita ja -ehdotuksia nousi haasteiden pohjalta runsaasti esille. Yhteistyörakenteen kehittäminen nähtiin tärkeänä edellytyksenä toimivalle ja säännölliselle yhteistyölle. Tietoa lapsiperheiden perhetyön palveluista tulisi lisätä sekä varhaiskasvatuksen työntekijöille että lapsiperheille. Erityisen tärkeää olisi huomioida monikulttuuristen perheiden tarpeet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön monialaisen yhteistyön menestyksekäs toteutuminen vaatii säännöllistä yhteistyötä ja sujuvaa tiedonkulkua tukevan rakenteen kehittämistä, tiedon lisäämistä palveluista kaikille osapuolille sekä kummankin palveluntarjoajan aktiivista roolia yhteistyön ylläpitämisessä. Opinnäytetyön perusteella monialaisen yhteistyön kehittämistä lapsiperheiden perhetyön kanssa pidetään tärkeänä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostui kolmesta 2–5 konsultoivan erityislastentarhanopettajan täsmäryhmähaastattelusta. Haastatteluihin osallistui yhteensä 10 henkilöä. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kolmella eri palvelualueella Espoossa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analyysissa hyödynnettiin Katariina Pärnän moniammatillisen yhteistyön kehittävän käytännön mallia.
Tulosten perusteella monialainen yhteistyö varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön välillä on ollut vähäistä. Yhteistyö on toteutunut yhteisten asiakkaiden yksittäisissä monialaisissa tapaamisissa. Asiakkaan mukanaolo yhteistyössä nähtiin hyvänä käytäntönä. Yhteistyörakenteiden puuttuminen nousi merkittävimpänä syynä monialaisen yhteistyön vähäisyydelle. Lisäksi yhteistyötä on hankaloittanut tiedonkulkuun liittyvät haasteet. Monialaisen yhteistyön kehittämistarpeita ja -ehdotuksia nousi haasteiden pohjalta runsaasti esille. Yhteistyörakenteen kehittäminen nähtiin tärkeänä edellytyksenä toimivalle ja säännölliselle yhteistyölle. Tietoa lapsiperheiden perhetyön palveluista tulisi lisätä sekä varhaiskasvatuksen työntekijöille että lapsiperheille. Erityisen tärkeää olisi huomioida monikulttuuristen perheiden tarpeet.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden perhetyön monialaisen yhteistyön menestyksekäs toteutuminen vaatii säännöllistä yhteistyötä ja sujuvaa tiedonkulkua tukevan rakenteen kehittämistä, tiedon lisäämistä palveluista kaikille osapuolille sekä kummankin palveluntarjoajan aktiivista roolia yhteistyön ylläpitämisessä. Opinnäytetyön perusteella monialaisen yhteistyön kehittämistä lapsiperheiden perhetyön kanssa pidetään tärkeänä varhaiskasvatuksessa.