Esikoululaisen osallisuuden tukeminen : Esikoululaisen osallisuuden tukeminen ohjatussa liikuntaleikkituokiossa
Hakkarainen, Salla; Karppinen, Ruut (2017)
Hakkarainen, Salla
Karppinen, Ruut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217718
Tiivistelmä
Tutkielmamuotoisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää vastaus tutkimuskysymykseen: kuinka tukea esikoululaisen osallisuuden toteutumista ohjatussa liikuntaleikkituokiossa. Hypoteesina oli, ettei lasten osallisuus aina toteudu päiväkodeissa ja että varhaiskasvattaja voi vaikuttaa lasten osallisuuden kehittymiseen omalla toiminnallaan. Tutkimusmenetelmänä oli tiedonhaku. Aiheen kannalta oleellisten tutkimusten kautta työhön on koottu aineistoa tukemaan hypoteesia: ettei osallisuus aina toteudu. Tämän jälkeen koottiin aineistoa vastaamaan tutkimuskysymykseen.
Keskeisiä käsitteitä työssä ovat osallisuus, leikki, ohjaus, liikuntakasvatus ja osallisuutta tukeva liikuntaleikkituokio.
Aineiston perusteella varhaiskasvattajat kokivat haastaviksi osallisuuden kannalta suuret ryhmäkoot ja turvallisuuden. Tutkielmaan kerätystä aineistosta selvisi myös, ettei kaikilla varhaiskasvattajilla ollut yhteistä ajatusta osallisuuden tarkoituksesta. Aineistolla pyrittiin tuomaan vastaus, miten tukea osallisuutta ongelmista huolimatta.
Aineistosta selvisi, että suurin lapsen osallisuuteen vaikuttava tekijä on varhaiskasvattajan asenne ja käyttäytyminen. Asenteeseen ja käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa itsereflektoinnilla, jonka vuoksi työssä esitellään työkalu itsereflektoinnin tueksi.
Tutkimusaineistosta selviää myös videon hyödyt oppimisessa, jonka vuoksi tutkimuskysymykseen saatujen vastausten pohjalta on tehty video. Tutkimusaineiston tarkoitus on auttaa varhaiskasvattajia ja varhaiskasvatusopiskelijoita tarkastelemaan tekijöitä, joilla tukea lapsen osallisuutta. Video julkaistiin Youtubessa, sillä sosiaalinen media tukee erityisen voimakkaasti yhteisöllistä oppimista ja sen potentiaali oppimisen rikastamisessa on vielä käyttämättä.
Keskeisiä käsitteitä työssä ovat osallisuus, leikki, ohjaus, liikuntakasvatus ja osallisuutta tukeva liikuntaleikkituokio.
Aineiston perusteella varhaiskasvattajat kokivat haastaviksi osallisuuden kannalta suuret ryhmäkoot ja turvallisuuden. Tutkielmaan kerätystä aineistosta selvisi myös, ettei kaikilla varhaiskasvattajilla ollut yhteistä ajatusta osallisuuden tarkoituksesta. Aineistolla pyrittiin tuomaan vastaus, miten tukea osallisuutta ongelmista huolimatta.
Aineistosta selvisi, että suurin lapsen osallisuuteen vaikuttava tekijä on varhaiskasvattajan asenne ja käyttäytyminen. Asenteeseen ja käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa itsereflektoinnilla, jonka vuoksi työssä esitellään työkalu itsereflektoinnin tueksi.
Tutkimusaineistosta selviää myös videon hyödyt oppimisessa, jonka vuoksi tutkimuskysymykseen saatujen vastausten pohjalta on tehty video. Tutkimusaineiston tarkoitus on auttaa varhaiskasvattajia ja varhaiskasvatusopiskelijoita tarkastelemaan tekijöitä, joilla tukea lapsen osallisuutta. Video julkaistiin Youtubessa, sillä sosiaalinen media tukee erityisen voimakkaasti yhteisöllistä oppimista ja sen potentiaali oppimisen rikastamisessa on vielä käyttämättä.