Lego®-Based Therapy tukemassa lasten sosiaalista osallistumista toimintaterapian ryhmässä : Toimintaterapeutin käsikirja
Kulju, Laura; Mäki, Elina (2017)
Kulju, Laura
Mäki, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317887
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapian suosituksen mukaan tärkeimpiä huomionkohteita on itsestä huolehtimisen, koulun, leikin ja vapaa-ajan lisäksi lapsen sosiaalinen osallistuminen. Koska lapsen on todettu kehittyvän merkittävästi vuorovaikutuksessa ikätovereidensa kanssa, tulisi sosiaalisen osallistumisen tukeminen ottaa aina osaksi lasten toimintaterapiaa. Lapsi oppii sosiaalisuutta ja ryhmässä toimimista leikkiessään, ja leikki on lapselle luonnollista, spontaania ja jo itsessään motivoivaa. Leikki on lapsen tärkein toiminto, joten siihen tulisi kiinnittää paljon huomiota lasten toimintaterapiassa. Toimintalähtöinen Lego®-Based Therapy -menetelmä on sosiaalisen osallistumisen tukemiseen kehitetty yksilö- ja ryhmämuotoinen leikkiterapiamenetelmä, joka hyödyntää lapsen omia kiinnostuksen kohteita ja motivaatiota Lego®-palikoilla leikkimiseen.
Projektimuotoisen opinnäytetyön tulostavoitteena oli valmistaa toimintaterapeuteille sähköinen käsikirja lasten sosiaalisen osallistumisen tukemisesta toimintaterapian ryhmässä Lego®-Based Therapy -menetelmää hyödyntämällä. Käsikirja on kaksiosainen, joista ensimmäinen on teoriaosa, joka tarjoaa näyttöön perustuvaa tietoa sosiaalisen osallistumisen tukemisesta lasten toimintaterapiaryhmässä. Toinen osa, arjen työkalu, kertoo menetelmän hyödyntämisestä käytännön työssä. Menetelmän teoriataustaa valittiin tukemaan Sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehys ja Toiminnallisen ryhmätyön malli. Käsikirjassa on 73 sivua.
Käsikirjan laatukriteerit olivat käyttäjälähtöisyys, toimintalähtöisyys ja visuaalisuus. Käsikirjasta pyydettiin palautetta kahdelta lasten kanssa työskentelevältä toimintaterapeutilta, ohjaavilta opettajilta ja vertaisarvioijilta. Palautteen perusteella käsikirja on helppokäyttöinen, visuaalisesti innostava ja siitä välittyy vahva teoriaosaaminen.
Projektin välittömänä tavoitteena oli, että toimintaterapeutit saavat käsikirjan kautta tietoa Lego®-Based Therapy -menetelmästä ja sen käyttämisestä. Käsikirja tarjoaa työvälineen toimintaterapeuttien käyttöön, ja siten kehittää käytännön työtä. Käsikirja koettiin tarpeita vastaavana ja valmiina terapiapakettina käytäntöön. Projektin kehitystavoitteena oli, että käsikirjan avulla Lego®-Based Therapy -menetelmää käytetään toimintaterapiassa, jolloin myös näyttöön perustuvien ja toimintalähtöisten menetelmien käyttäminen lasten toimintaterapiassa lisääntyy ja toimintaterapian ammattiosaaminen sosiaalisen osallistumisen tukemisessa korostuu. Palautteen perusteella käsikirjasta välittyy toimintalähtöisyys ja vastaajat suosittelisivat sitä kollegoilleen. Kehitysideoiksi ehdotamme käsikirjan käyttöönoton testaamista ja Lego®-Based Therapy -menetelmän hyödyntämistä moniammatillisessa ryhmässä.
Projektimuotoisen opinnäytetyön tulostavoitteena oli valmistaa toimintaterapeuteille sähköinen käsikirja lasten sosiaalisen osallistumisen tukemisesta toimintaterapian ryhmässä Lego®-Based Therapy -menetelmää hyödyntämällä. Käsikirja on kaksiosainen, joista ensimmäinen on teoriaosa, joka tarjoaa näyttöön perustuvaa tietoa sosiaalisen osallistumisen tukemisesta lasten toimintaterapiaryhmässä. Toinen osa, arjen työkalu, kertoo menetelmän hyödyntämisestä käytännön työssä. Menetelmän teoriataustaa valittiin tukemaan Sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehys ja Toiminnallisen ryhmätyön malli. Käsikirjassa on 73 sivua.
Käsikirjan laatukriteerit olivat käyttäjälähtöisyys, toimintalähtöisyys ja visuaalisuus. Käsikirjasta pyydettiin palautetta kahdelta lasten kanssa työskentelevältä toimintaterapeutilta, ohjaavilta opettajilta ja vertaisarvioijilta. Palautteen perusteella käsikirja on helppokäyttöinen, visuaalisesti innostava ja siitä välittyy vahva teoriaosaaminen.
Projektin välittömänä tavoitteena oli, että toimintaterapeutit saavat käsikirjan kautta tietoa Lego®-Based Therapy -menetelmästä ja sen käyttämisestä. Käsikirja tarjoaa työvälineen toimintaterapeuttien käyttöön, ja siten kehittää käytännön työtä. Käsikirja koettiin tarpeita vastaavana ja valmiina terapiapakettina käytäntöön. Projektin kehitystavoitteena oli, että käsikirjan avulla Lego®-Based Therapy -menetelmää käytetään toimintaterapiassa, jolloin myös näyttöön perustuvien ja toimintalähtöisten menetelmien käyttäminen lasten toimintaterapiassa lisääntyy ja toimintaterapian ammattiosaaminen sosiaalisen osallistumisen tukemisessa korostuu. Palautteen perusteella käsikirjasta välittyy toimintalähtöisyys ja vastaajat suosittelisivat sitä kollegoilleen. Kehitysideoiksi ehdotamme käsikirjan käyttöönoton testaamista ja Lego®-Based Therapy -menetelmän hyödyntämistä moniammatillisessa ryhmässä.