Levykaupan oheispalvelujen kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen
Böök, Sam (2017)
Böök, Sam
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317830
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee levykauppojen oheispalveluiden tarjontaa, suomalaisen Helmi Levyt –levy-yhtiön tilauksesta. Tilaajalla on kiinnostunut levykauppaan vaikuttavista mekanismeista, koska pääasiallisesti levy-yhtiön levyjen myynti tapahtuu suomalaisissa levykaupoissa.
Työssä keskitytään asiakkaiden tarpeiden tarkasteluun oheispalveluihin liittyen, sekä tarkastellaan levykauppayrittäjien ajatuksia oheispalveluiden tarjoamisesta levykaupoissa. Työssä käytetään alustana palvelujen ja asiakaskokemuksen teoriaa, ja työn tuloksia
peilataan näiden teorioiden viitekehyksessä. Palvelujen teoriaa käytetään tarkasteltaessa levykaupan palvelupolkua ja toiminta-ajatusta, ja asiakaskokemuksen teoriaa levykaupan asiakkaiden kokeman oheispalveluiden tuoman lisäarvoon liittyen.
Työn aineisto on kerätty internetkyselyllä alan harrastajilta, levykaupoissa käyviltä kuluttajilta, sekä levykauppayrittäjien kanssa tehdyillä teemahaastatteluilla. Kerättyä aineistoa vertaillaan toisiinsa, tavoitteena muodostaa kuva levykauppojen oheispalveluiden kysynnästä ja tarjonnasta, ja siitä miten nämä kohtaavat.
Kerätty aineisto osoitti, että oheispalveluista ollaan levykaupoissa käyvien kuluttajien keskuudessa kiinnostuneita, oheispalveluiden koetaan tuovan lisäarvoa levykauppakokemukseen, ja että oheispalveluiden tarjonnasta johtuen saattaa asiakkaan levykaupassa viettämä aika pidentyä. Levykauppiaiden haastattelujen perusteella voidaan todeta, että tarkastelluissa levykaupoissa tunnistetaan asiakkaiden kokeman lisäarvon
positiivinen vaikutus kaupankäyntiin, ja sitä on halu hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.
Työssä keskitytään asiakkaiden tarpeiden tarkasteluun oheispalveluihin liittyen, sekä tarkastellaan levykauppayrittäjien ajatuksia oheispalveluiden tarjoamisesta levykaupoissa. Työssä käytetään alustana palvelujen ja asiakaskokemuksen teoriaa, ja työn tuloksia
peilataan näiden teorioiden viitekehyksessä. Palvelujen teoriaa käytetään tarkasteltaessa levykaupan palvelupolkua ja toiminta-ajatusta, ja asiakaskokemuksen teoriaa levykaupan asiakkaiden kokeman oheispalveluiden tuoman lisäarvoon liittyen.
Työn aineisto on kerätty internetkyselyllä alan harrastajilta, levykaupoissa käyviltä kuluttajilta, sekä levykauppayrittäjien kanssa tehdyillä teemahaastatteluilla. Kerättyä aineistoa vertaillaan toisiinsa, tavoitteena muodostaa kuva levykauppojen oheispalveluiden kysynnästä ja tarjonnasta, ja siitä miten nämä kohtaavat.
Kerätty aineisto osoitti, että oheispalveluista ollaan levykaupoissa käyvien kuluttajien keskuudessa kiinnostuneita, oheispalveluiden koetaan tuovan lisäarvoa levykauppakokemukseen, ja että oheispalveluiden tarjonnasta johtuen saattaa asiakkaan levykaupassa viettämä aika pidentyä. Levykauppiaiden haastattelujen perusteella voidaan todeta, että tarkastelluissa levykaupoissa tunnistetaan asiakkaiden kokeman lisäarvon
positiivinen vaikutus kaupankäyntiin, ja sitä on halu hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.