Vapaaehtoistyöntekijän motivaatio ja sisäinen markkinointi Friskis & Svettis ry:ssä
Laakso, Riitta (2008)
Laakso, Riitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812134425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812134425
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkoituksena oli selvittää liikuntaseura Friskis & Svettiksen vapaa- ehtoisorganisaatiossa työskentelevien toimijoiden motivaatiota ja tyytyväisyyttä sekä organisaation sisäisen markkinoinnin onnistumista. Opinnäytetyö oli Friskis & Svettiksen toimeksianto, ja työn tarkoituksena oli tutkia järjestäjien, ohjaajien ja muiden toimijoiden vapaaehtoistyön ilmapiiriä ja toimijoiden tyytyväisyyttä. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin vapaaehtoistyöntekijän asemaa yrityksen sisäisenä markkinoijana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmä käytettiin www-kyselylomaketta. Tutkimusaineistona käytettiin ei-kaupallisen organisaation markkinointitoimenpiteitä, motivaation muodostumiseen vaikuttavia prosessiteorioita ja sisäistä markkinointia käsittelevää kirjallisuutta. Teoria loi pohjan esitetyille tutkimustuloksille.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vapaaehtoisvoimin työskentelevä pieni ja aktiivinen toimijakunta oli hyvin motivoitunut ja sitoutunut seuran toimintaan. Sisäisen markkinoinnin onnistuminen oli kohtalaista, ja tietoa oli tarjolla paljon, mutta esimerkiksi intranetin materiaalin paljoudesta tai vanhasta materiaalista toimijat antoivat palautetta. Aktiiviseen toimijajoukkoon toivottiin lisää vapaaehtoisia ja yhteisöllisyyden vahvistamiseksi toivottiin enemmän tapahtumia ja sisäistä koulutusta.
Johtopäätöksenä esitettiin, että vastaavanlainen tutkimus olisi hyvä tehdä kerran vuodessa ja toimijoille tulisi antaa enemmän palautetta tehdystä työstä.
Avainsanat: motivaatio, sisäinen markkinointi, ei-kaupallinen organisaatio
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmä käytettiin www-kyselylomaketta. Tutkimusaineistona käytettiin ei-kaupallisen organisaation markkinointitoimenpiteitä, motivaation muodostumiseen vaikuttavia prosessiteorioita ja sisäistä markkinointia käsittelevää kirjallisuutta. Teoria loi pohjan esitetyille tutkimustuloksille.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vapaaehtoisvoimin työskentelevä pieni ja aktiivinen toimijakunta oli hyvin motivoitunut ja sitoutunut seuran toimintaan. Sisäisen markkinoinnin onnistuminen oli kohtalaista, ja tietoa oli tarjolla paljon, mutta esimerkiksi intranetin materiaalin paljoudesta tai vanhasta materiaalista toimijat antoivat palautetta. Aktiiviseen toimijajoukkoon toivottiin lisää vapaaehtoisia ja yhteisöllisyyden vahvistamiseksi toivottiin enemmän tapahtumia ja sisäistä koulutusta.
Johtopäätöksenä esitettiin, että vastaavanlainen tutkimus olisi hyvä tehdä kerran vuodessa ja toimijoille tulisi antaa enemmän palautetta tehdystä työstä.
Avainsanat: motivaatio, sisäinen markkinointi, ei-kaupallinen organisaatio