Language Learning in Integrating and Empowering Russian-speaking Elderly Immigrants
Virtanen, Jenny (2017)
Virtanen, Jenny
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418002
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suomen kielen opiskelumateriaali ikääntyville venäjänkielisille maahanmuuttajille, joka voimaannuttaisi heitä ja auttaisi integroitumaan paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä matalan kynnyksen kohtaamispaikka projekti Tsaikan kanssa.
Opiskelumateriaali käsittelee aihealueita, jotka koskettavat ikääntyneen maahanmuuttajan arkea, esimerkiksi asumista ja terveyspalveluja. Tarkoituksena oli, että asiakas saisi sekä tietoa suomalaisen yhteiskunnan palveluista ja mahdollisuuksista että keinot puhua niistä, jotta asiakas kykenisi itse ottamaan yhteyttä palveluntarjoajiin tarpeen tullessa. Oppimateriaali on luotu “suomea suomeksi”-periaatteella, ja sitä testattiin pitämällä oppitunteja asiakkaille Tsaikassa.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli integraatio ja kielen merkitys sen tukemisessa. Kieli oli myös päänäkökulma tarkastellessa maahanmuuttajien voimaantumista, ja miten se auttaa saavuttamaan täysivaltaisuuden tunteen. Oppimisen ikäaspekti otettiin myös huomioon työtä suunnitellessa ja toteutettaessa.
Suomen kielen oppimateriaali palveli tarkoitustaan hyvin. Asiakkaat kokivat oppineensa uusia asioita, jotka auttavat heitä jokapäiväisessä elämässään. Asiakkaat pääsivät lähemmäksi täysivaltaisuuden tunnetta, kun he ymmärsivät ympäröivää yhteiskuntaa paremmin ja he kykenivät hoitamaan asioitaan itsenäisemmin kohentuneen kielitaidon myötä. Tulevaisuudessa tätä suomen kielen oppimateriaalia voisivat hyödyntää erilaiset palveluntarjoajat, joiden asiakkaisiin lukeutuvat ikääntyneet maahanmuuttajat. Koska materiaali ja oppitunnit olivat “suomea suomeksi”-periaatteella, tätä materiaalia voidaan käyttää minkä tahansa kieliryhmän kanssa.
Opiskelumateriaali käsittelee aihealueita, jotka koskettavat ikääntyneen maahanmuuttajan arkea, esimerkiksi asumista ja terveyspalveluja. Tarkoituksena oli, että asiakas saisi sekä tietoa suomalaisen yhteiskunnan palveluista ja mahdollisuuksista että keinot puhua niistä, jotta asiakas kykenisi itse ottamaan yhteyttä palveluntarjoajiin tarpeen tullessa. Oppimateriaali on luotu “suomea suomeksi”-periaatteella, ja sitä testattiin pitämällä oppitunteja asiakkaille Tsaikassa.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli integraatio ja kielen merkitys sen tukemisessa. Kieli oli myös päänäkökulma tarkastellessa maahanmuuttajien voimaantumista, ja miten se auttaa saavuttamaan täysivaltaisuuden tunteen. Oppimisen ikäaspekti otettiin myös huomioon työtä suunnitellessa ja toteutettaessa.
Suomen kielen oppimateriaali palveli tarkoitustaan hyvin. Asiakkaat kokivat oppineensa uusia asioita, jotka auttavat heitä jokapäiväisessä elämässään. Asiakkaat pääsivät lähemmäksi täysivaltaisuuden tunnetta, kun he ymmärsivät ympäröivää yhteiskuntaa paremmin ja he kykenivät hoitamaan asioitaan itsenäisemmin kohentuneen kielitaidon myötä. Tulevaisuudessa tätä suomen kielen oppimateriaalia voisivat hyödyntää erilaiset palveluntarjoajat, joiden asiakkaisiin lukeutuvat ikääntyneet maahanmuuttajat. Koska materiaali ja oppitunnit olivat “suomea suomeksi”-periaatteella, tätä materiaalia voidaan käyttää minkä tahansa kieliryhmän kanssa.