Lapsen tunteet vanhempien erosta ja niiden käsittely toiminnallisella menetelmällä päiväkodissa
Korkia-Aho, Annu; Närvä, Tanja (2017)
Korkia-Aho, Annu
Närvä, Tanja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keino siihen, miten päiväkodissa voidaan käsitellä vanhempien eroa ja siihen liittyviä tunteita lasten kanssa. Työssä pyrittiin selvittämään myös, soveltuuko vanhempien eron käsitteleminen päiväkotiin ja sen kaikille lapsille. Draamatyöskentelystä oli tarkoituksena löytää keinoja lasten tunteiden ilmaisemiseen.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana ovat varhaiskasvatus ja siellä käytettävät tarinat sekä draamatyöskentely. Oleellisesti teoriassa nousevat esiin myös lapsen tunteet ja vanhempien ero lapsen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tehtiin toimintatutkimus, jossa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Toimintatutkimus toteutettiin kesän 2017 alussa etelä-pohjalaisessa päiväkodissa. Tutkijat käyttivät suunniteltua toimintamenetelmää toimintatuokioissa lasten kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että käytetty toimintamenetelmä voi toimia vanhempien eron ja tunteiden käsittelyyn. Menetelmän sopivuudesta päiväkotiin ja sen kaikille lapsille ei voida antaa lupausta, koska lapset ovat erilaisia eivätkä he välttämättä pysty käsittelemään samanlaisia aiheita samoilla menetelmillä. Draamatyöskentelyn todettiin toimivan hyvin lasten tunteiden tunnistamiseen, mutta niiden ilmaisuun lapset tarvitsevat enemmän harjoitusta, jotta kehitystä voidaan havaita.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana ovat varhaiskasvatus ja siellä käytettävät tarinat sekä draamatyöskentely. Oleellisesti teoriassa nousevat esiin myös lapsen tunteet ja vanhempien ero lapsen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tehtiin toimintatutkimus, jossa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Toimintatutkimus toteutettiin kesän 2017 alussa etelä-pohjalaisessa päiväkodissa. Tutkijat käyttivät suunniteltua toimintamenetelmää toimintatuokioissa lasten kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että käytetty toimintamenetelmä voi toimia vanhempien eron ja tunteiden käsittelyyn. Menetelmän sopivuudesta päiväkotiin ja sen kaikille lapsille ei voida antaa lupausta, koska lapset ovat erilaisia eivätkä he välttämättä pysty käsittelemään samanlaisia aiheita samoilla menetelmillä. Draamatyöskentelyn todettiin toimivan hyvin lasten tunteiden tunnistamiseen, mutta niiden ilmaisuun lapset tarvitsevat enemmän harjoitusta, jotta kehitystä voidaan havaita.