Kotona asuvien ikäihmisten kaltoinkohtelu : kotihoidon työntekijöiden näkemyksiä
Pyykkö, Heidi; Vu, Caroline (2017)
Pyykkö, Heidi
Vu, Caroline
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418094
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko kotihoidolla olemassa olevia puuttumismalleja ikääntyneiden asiakkaiden kotiympäristössä tapahtuviin kaltoinkohteluihin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Miten tunnistaa kotona asuvan ikääntyneen lähisuhteissa ilmenevää kaltoinkohtelua ja sen eri muotoja?
2. Miten ennaltaehkäistä kaltoinkohtelua kotiympäristössä?
3. Miten puuttua kotona tapahtuvaan kaltoinkohteluun?
Halusimme työssämme paneutua varhaiseen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyyn ja haastattelimme neljää kotihoidon työntekijää aiheen tiimoilta.
Haastattelujen pohjalta loimme kotihoidolle sisäiseen käyttöön sähköisen oppaan, jossa käsittelimme puuttumismalleja, kaltoinkohtelun tunnistamista, asiakkaan itsemääräämisoikeutta sekä lainsäädäntöä.
Laadimme oppaasta helppolukuisen ja mahdollisimman konkreettisen, jotta työntekijät voisivat käyttää sitä tulostettuna versiona myös asiakkaan kotiympäristössä tilanteen mukaan.
Haastattelujen tuloksissa ilmeni, että kotihoidossa ei ole toimintamalleja kaltoinkohtelujen puuttumiseen.
Monet kaltoinkohtelumuodot ovat joillekin työntekijöille pimennossa. Haastatteluista selvisi myös, että asiakaskäynneillä oleva aika ei riitä kokonaisvaltaisen hoidon toteuttamiseen, mikä ennaltaehkäisisi myös kaltoinkohtelutapauksia.
Informaation puute erilaisista koulutuksista ja aihepiireistä oli koettu vähäiseksi. Työntekijöiden resurssipula koettiin haitalliseksi, koska silloin työntekijöille ei riittänyt aikaa tilanteiden kartoittamiseksi ja elämänhistorian selvittämiseksi.
Laatimamme opas antaa kotihoidon työntekijöille eväitä kaltoinkohtelutapausten puuttumiseen ja niiden puheeksi ottamiseen. Oppaan tarkoitus on toimia puuttumismallina, joka antaa kotihoidolle käytännöllisen työvälineen kaltoinkohtelun puuttumiseen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Miten tunnistaa kotona asuvan ikääntyneen lähisuhteissa ilmenevää kaltoinkohtelua ja sen eri muotoja?
2. Miten ennaltaehkäistä kaltoinkohtelua kotiympäristössä?
3. Miten puuttua kotona tapahtuvaan kaltoinkohteluun?
Halusimme työssämme paneutua varhaiseen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyyn ja haastattelimme neljää kotihoidon työntekijää aiheen tiimoilta.
Haastattelujen pohjalta loimme kotihoidolle sisäiseen käyttöön sähköisen oppaan, jossa käsittelimme puuttumismalleja, kaltoinkohtelun tunnistamista, asiakkaan itsemääräämisoikeutta sekä lainsäädäntöä.
Laadimme oppaasta helppolukuisen ja mahdollisimman konkreettisen, jotta työntekijät voisivat käyttää sitä tulostettuna versiona myös asiakkaan kotiympäristössä tilanteen mukaan.
Haastattelujen tuloksissa ilmeni, että kotihoidossa ei ole toimintamalleja kaltoinkohtelujen puuttumiseen.
Monet kaltoinkohtelumuodot ovat joillekin työntekijöille pimennossa. Haastatteluista selvisi myös, että asiakaskäynneillä oleva aika ei riitä kokonaisvaltaisen hoidon toteuttamiseen, mikä ennaltaehkäisisi myös kaltoinkohtelutapauksia.
Informaation puute erilaisista koulutuksista ja aihepiireistä oli koettu vähäiseksi. Työntekijöiden resurssipula koettiin haitalliseksi, koska silloin työntekijöille ei riittänyt aikaa tilanteiden kartoittamiseksi ja elämänhistorian selvittämiseksi.
Laatimamme opas antaa kotihoidon työntekijöille eväitä kaltoinkohtelutapausten puuttumiseen ja niiden puheeksi ottamiseen. Oppaan tarkoitus on toimia puuttumismallina, joka antaa kotihoidolle käytännöllisen työvälineen kaltoinkohtelun puuttumiseen.