Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvattajien näkökulmasta
Korpikoski, Laura; Larimo, Mikael (2017)
Korpikoski, Laura
Larimo, Mikael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417994
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä ehkäisevä lastensuojelu on päiväkodin arjessa varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään lasten hyvinvointia sekä ehkäisevän työn tarvetta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi eräs helsinkiläinen päiväkoti. Tutkimusaineistona oli seitsemälle päiväkodin varhaiskasvattajalle pidetty ryhmähaastattelu. Haastattelu toteutettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Alustava kysymysrunko muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelussa ei kuitenkaan edetty täysin valmiin rungon mukaan, sillä haastattelun muoto oli keskusteleva. Ryhmähaastatteluun osallistui seitsemän varhaiskasvattajaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmää käyttäen.
Aineiston perusteella varhaiskasvatus voidaan nähdä keskeisenä ehkäisevän lastensuojelun toteuttamisen ympäristönä. Aineistosta nousseet asiat ja opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tukivat toisiaan. Aineistosta kävi ilmi, etteivät varhaiskasvattajat tiedosta täysin työnsä lastensuojelullisesti ehkäisevää ulottuvuutta. Haastateltavat toivat kuitenkin esille varhaiskasvatustoimintaan sisältyviä asioita, jotka vastaavat ehkäisevän lastensuojelun toteuttamisen tavoitteita. Opinnäytetyö tuo varhaiskasvattajille tietoa varhaiskasvatuksessa toteutettavasta ehkäisevästä lastensuojelusta ja sen merkityksestä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksista tulee ilmi, minkä ehkäisevän työn sisältöjen toteuttamisessa varhaiskasvatuksessa on vielä kehitettävää.
Pienen otoksen vuoksi saadut tulokset eivät välttämättä ole yleistettävissä. Toisaalta varhaiskasvatuksen ja ehkäisevän lastensuojelun toteuttamisen sisällöt tulisi olla suunnilleen samansuuntaiset kaikissa Suomen päiväkodeissa. Jatkossa voitaisiin tutkia, miten ehkäisevä lastensuojelu koetaan ja miten sitä toteutetaan päiväkodeissa esimerkiksi koko Helsingissä. Myös eri kaupunkien tilannetta voitaisiin vertailla. Tutkimuksen kautta pystyttäisiin lisätä varhaiskasvatushenkilöstön tietoisuutta työnsä lastensuojelullisesti ehkäisevän ulottuvuuden merkityksestä. Lisäksi saataisiin arvokasta tietoa siitä, mitä kehitettävää ehkäisevän työn kentällä varhaiskasvatuksessa vielä on.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi eräs helsinkiläinen päiväkoti. Tutkimusaineistona oli seitsemälle päiväkodin varhaiskasvattajalle pidetty ryhmähaastattelu. Haastattelu toteutettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Alustava kysymysrunko muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelussa ei kuitenkaan edetty täysin valmiin rungon mukaan, sillä haastattelun muoto oli keskusteleva. Ryhmähaastatteluun osallistui seitsemän varhaiskasvattajaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmää käyttäen.
Aineiston perusteella varhaiskasvatus voidaan nähdä keskeisenä ehkäisevän lastensuojelun toteuttamisen ympäristönä. Aineistosta nousseet asiat ja opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tukivat toisiaan. Aineistosta kävi ilmi, etteivät varhaiskasvattajat tiedosta täysin työnsä lastensuojelullisesti ehkäisevää ulottuvuutta. Haastateltavat toivat kuitenkin esille varhaiskasvatustoimintaan sisältyviä asioita, jotka vastaavat ehkäisevän lastensuojelun toteuttamisen tavoitteita. Opinnäytetyö tuo varhaiskasvattajille tietoa varhaiskasvatuksessa toteutettavasta ehkäisevästä lastensuojelusta ja sen merkityksestä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksista tulee ilmi, minkä ehkäisevän työn sisältöjen toteuttamisessa varhaiskasvatuksessa on vielä kehitettävää.
Pienen otoksen vuoksi saadut tulokset eivät välttämättä ole yleistettävissä. Toisaalta varhaiskasvatuksen ja ehkäisevän lastensuojelun toteuttamisen sisällöt tulisi olla suunnilleen samansuuntaiset kaikissa Suomen päiväkodeissa. Jatkossa voitaisiin tutkia, miten ehkäisevä lastensuojelu koetaan ja miten sitä toteutetaan päiväkodeissa esimerkiksi koko Helsingissä. Myös eri kaupunkien tilannetta voitaisiin vertailla. Tutkimuksen kautta pystyttäisiin lisätä varhaiskasvatushenkilöstön tietoisuutta työnsä lastensuojelullisesti ehkäisevän ulottuvuuden merkityksestä. Lisäksi saataisiin arvokasta tietoa siitä, mitä kehitettävää ehkäisevän työn kentällä varhaiskasvatuksessa vielä on.