Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Time out -mysteeripelipaketti : Yhdeksäsluokkalaiset kirjaston käyttäjiksi

Kukkonen, Tiina; Väntönen, Saanatuuli (2017)

 
Avaa tiedosto
Kukkonen_Tiina_Vantonen_Saanatuuli.pdf.pdf (1.344Mt)
Lataukset: 


Kukkonen, Tiina
Väntönen, Saanatuuli
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818530
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantaja on Oulun kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenpalvelut. Opinnäytetyön toiminnallisen osan tavoitteena on luoda pakohuonepeli, joka antaa yhdeksäsluokkalaisille mukavan muiston kirjastosta, ja kannustaa heitä käyttämään kirjaston tarjoamia palveluita myös peruskoulun jälkeen. Tavoitteena on lisäksi opettaa yhdeksäsluokkalaisille tiedonhakua ja kirjaston käyttöä sekä tuoda tutuksi kirjaston sosiaalista mediaa ja nuorten kirjastopalveluita.

Näihin toiminnallisiin tavoitteisiin vastaamme pakohuonepelipaketilla, johon kuuluu Kidnappaus kirjastossa ja Äkkilähtö -pelit. Kidnappaus kirjastossa -pelin suunnittelu ja ensimmäiset testaukset on tehty osana Kirjaston tutkimus- ja suunnitteluhanke -kurssin projektia. Projektin jälkeen osana opinnäytetyötä muokkasimme ja viimeistelimme pelin. Teimme tämän lisäksi toisen pelikokonaisuuden, Äkkilähtö -pelin, sekä loimme kirjastolle materiaalipaketin ja ohjeet pelien järjestämiseksi. Pelit vastaavat asetettuihin tavoitteisiin niiden tehtävien sisältämällä opetuksellisuudella kirjaston käytöstä, tiedonhausta ja mediakasvatuksellisesta näkökulmasta.

Opinnäytetyömme viitekehys koostuu nuorten kirjastotyöstä ja mediakasvatuksen näkökulmista. Lisäksi tutkimme pakohuonepelistä ja erilaisista opetuspeleistä kertovia sähköisiä lähteitä. Käytimme viitekehyksen osia, mediakasvatusta, nuorten kirjastotyön ja pelillistämisen toimintaperiaatteita mallina pelien rakenteessa ja sisällössä.

Tulevaisuudessa tulemme esittelemään pelipakettiamme Oulun kaupunginkirjaston eri toimipisteiden työntekijöille. He pääsevät itse kokeilemaan pelejä, jonka jälkeen kerromme heille, miten pelit järjestetään ja mitä tulee ottaa huomioon. Oulun kaupunginkirjastolla on mahdollisuus muokata pelejä omien tarpeidensa mukaisesti. Pelit voidaan esimerkiksi muokata niin, että ne soveltuvat suljettuun huoneeseen. Pelien tehtäviä ja kaavaa mukaillen kirjasto voi luoda kolmannen pelikokonaisuuden pelipakettiin. Elämyksellisyyttä peliin voi tuoda lisäämällä niihin sopivaa rekvisiittaa. Pakohuonepeli on varsin uusi konsepti, joten siinä on paljon kehittämismahdollisuuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste