“Et löytäis oman paikkansa” : alkuhaastattelun kehittäminen Keski-Uudenmaan Ohjaamoille
Mäkelä, Miia; Nykänen, Ursula; Oikarinen, Ipi (2017)
Mäkelä, Miia
Nykänen, Ursula
Oikarinen, Ipi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818531
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia yhteistyökumppanimme #NuoriTöihin -hankkeen kanssa Keski-Uudenmaan Ohjaamojen työntekijöiden käyttöön yhtenäinen alkuhaastattelu.
Tarkoituksena oli kerätä nuorten työllistymiseen tai mielekkään opiskelualan löytymiseen vaikuttavaa olennaista tietoa alkuhaastattelun kehittämistä varten.
Opinnäytetyömme tehtiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Teoreettisena mallina käytimme Inhimillisen toiminnan mallia (MOHO), johon myös valitsemamme aineistokeruumenetelmä pohjautuu. Kuvasimme opinnäytetyössämme ajankohtaisia ilmiöitä, kuten
nuorisotyöttömyys ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Toiminnallisen oikeudenmukaisuuden teorian avulla toimme esille nuorten elämään vaikuttavia yhteiskunnassa esiintyviä epäkohtia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytimme Inhimillisen toiminnan malliin pohjautuvaa teemahaastattelua, jonka avulla haastattelimme kuutta Keski-Uudenmaan Ohjaamojen kohderyhmään kuuluvaa nuorta aikuista. Haastatteluista saatu tieto luokiteltiin teemoittain ja aineisto analysoitiin deduktiivista päättelyä käyttäen. Aineiston analyysin teoreettinen pohja rajattiin kuuteen Inhimillisen toiminnan malliin sisältyvään teema-alueeseen: henkilökohtainen
vaikuttaminen, arvot, mielenkiinnon kohteet, roolit, tavat ja ympäristö. Samat teemat olivat käytössä sekä haastattelussa, että aineiston analyysissa.
Laadimme analyysista saatujen tietojen perusteella Keski-Uudenmaan Ohjaamojen olemassa olevaan taustakartoitukseen alustavia kysymyksiä. Yhteistyökumppanilta saamamme
palautteen perusteella muokkasimme kysymykset lopulliseen muotoonsa.
Opinnäytetyömme tuloksena muodostui yhtenäinen alkuhaastattelurunko Keski-Uudenmaan Ohjaamojen toimipisteiden työntekijöiden käyttöön. Alkuhaastattelun tavoitteena on tukea Ohjaamoihin hakeutuvien nuorten onnistuneen työ- ja opiskelupolun löytymistä sekä
mahdollistaa ohjauksen tasalaatuinen toteutuminen.
Tarkoituksena oli kerätä nuorten työllistymiseen tai mielekkään opiskelualan löytymiseen vaikuttavaa olennaista tietoa alkuhaastattelun kehittämistä varten.
Opinnäytetyömme tehtiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Teoreettisena mallina käytimme Inhimillisen toiminnan mallia (MOHO), johon myös valitsemamme aineistokeruumenetelmä pohjautuu. Kuvasimme opinnäytetyössämme ajankohtaisia ilmiöitä, kuten
nuorisotyöttömyys ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Toiminnallisen oikeudenmukaisuuden teorian avulla toimme esille nuorten elämään vaikuttavia yhteiskunnassa esiintyviä epäkohtia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytimme Inhimillisen toiminnan malliin pohjautuvaa teemahaastattelua, jonka avulla haastattelimme kuutta Keski-Uudenmaan Ohjaamojen kohderyhmään kuuluvaa nuorta aikuista. Haastatteluista saatu tieto luokiteltiin teemoittain ja aineisto analysoitiin deduktiivista päättelyä käyttäen. Aineiston analyysin teoreettinen pohja rajattiin kuuteen Inhimillisen toiminnan malliin sisältyvään teema-alueeseen: henkilökohtainen
vaikuttaminen, arvot, mielenkiinnon kohteet, roolit, tavat ja ympäristö. Samat teemat olivat käytössä sekä haastattelussa, että aineiston analyysissa.
Laadimme analyysista saatujen tietojen perusteella Keski-Uudenmaan Ohjaamojen olemassa olevaan taustakartoitukseen alustavia kysymyksiä. Yhteistyökumppanilta saamamme
palautteen perusteella muokkasimme kysymykset lopulliseen muotoonsa.
Opinnäytetyömme tuloksena muodostui yhtenäinen alkuhaastattelurunko Keski-Uudenmaan Ohjaamojen toimipisteiden työntekijöiden käyttöön. Alkuhaastattelun tavoitteena on tukea Ohjaamoihin hakeutuvien nuorten onnistuneen työ- ja opiskelupolun löytymistä sekä
mahdollistaa ohjauksen tasalaatuinen toteutuminen.