Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuorten osallisuuden tukeminen sosiokulttuurisen innostamisen menetelmin : työpajasarja Yhteiset Lapsemme ry:lle

Heikkinen, Hanna-Riikka; Jäntti, Inka (2017)

Avaa tiedosto
Heikkinen_Jantti_opinnaytetyo.pdf (486.2Kt)
Lataukset: 


Heikkinen, Hanna-Riikka
Jäntti, Inka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada lukiolaisnuoret pohtimaan omaa identiteettiään sekä omia vaikutusmahdollisuuksiaan ympäröivään yhteiskuntaan järjestämissämme työpajoissa. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli järjestää kolmen työpajan sarja, joissa käsiteltiin teemoja identiteetti, yhteiskunnallinen osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä rasismi ja vihapuhe monikulttuurisessa viitekehyksessä. Monikulttuurisuus on teemana tärkeä ja ajankohtainen, jota on tarpeellista tuoda esille niin nuorten kuin alan ammattilaisten keskuudessa.

Työpajasarja toteutettiin yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n kanssa osana Monikulttuuristen nuorten Eurooppa -hanketta. Yhteiset Lapsemme ry pyrkii hankkeellaan saamaan nuorten näkemyksiä kuuluviin annetuista teemoista. Työpajojen tulokset esitellään yhdessä nuorten kanssa Yhteiset Lapsemme ry:n järjestämässä seminaarissa, joka on suunnattu opetus-, kasvatus-, sosiaali-, ja nuorisotyön ammattilaisille sekä järjestöjen ja virastojen edustajille. Yhteiset Lapsemme ry on sitoutumaton valtakunnallinen lastensuojelujärjestö, joka toimii monikulttuuristen lasten hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta.

Tarve nuorille suunnatusta työpajasarjasta syntyi Yhteiset Lapsemme ry:ltä, johon vastasimme tällä opinnäytetyöllä. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisin menetelmin. Työpajasarjassamme hyödynsimme sosiokulttuurisen innostamisen keinoja, jonka lähtökohtana pidetään ihmisen omaa osallistumista. Nuoret pääsivät osallistumaan aktiivisesti työpajoihin ja vaikuttamaan niiden kulkuun ja sisältöön. Työpajoihin osallistuneet nuoret olivat iältään 16–17-vuotiaita pääkaupunkiseudun lukion IB-linjan opiskelijoita. Työpajat ovat osa monikulttuurista nuorisotyötä, sillä tarkoituksemme on tukea nuorten kykyjä ja tapoja toimia monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opinnäytetyömme tuotoksena ovat työpajoissa tapahtunut toiminta ja keskustelu sekä tämä kirjallinen raportti.

Keskustelut työpajojemme teemoista onnistuivat toiminnallisten menetelmien avulla. Työpajoista saatu palaute nuorilta oli pääosin positiivista. Nuoret kertoivat viihtyneensä työpajoissa ja kokivat ilmapiirin olleen avoin keskusteluille. Työpajojen jälkeen Yhteiset Lapsemme on toivonut työpajoista tehtäväksi jatkokehitetyn työpajasarjan osaksi järjestön Ole rohkea ja reilu -työpajatoimintaa. Työpajasarja koettiin tarpeellisena lisänä osaksi järjestön työpajatoimintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste