Tapahtumailmeen suunnittelu kauppakeskukselle : Case: Valkean joulu
Muotkavaara, Matleena (2017)
Muotkavaara, Matleena
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718423
Tiivistelmä
Tutkielman tavoite oli selvittää, mitkä ovat kauppakeskuksen tapahtumailmeen keskeisimmät visuaaliset elementit. Työ tehtiin Kauppakeskus Valkealle ja sen aiheena oli Valkean joulu vuonna 2017. Idea tutkielmaan syntyi ollessani työharjoittelussa Osuuskauppa Arinan erikoistavarakaupan markkinoinnissa. Tein opinnäytetyön produktiona visuaaliset ilmeet Valkean tapahtumille, joita olivat Joulunavaus, Jouluviikonloput, Joulutori sekä Joululahjavalvojaiset. Markkinoinnissa tarvittiin tietoa, minkälaisia toiveita ja odotuksia kauppakeskuskävijöillä on joulunajan tapahtumista ja mitä mielikuvia heillä herää toteuttamistani tapahtumailmeistä.
Tietoperusta koostui visuaalisen markkinoinnin ja kauppakeskusmarkkinoinnin aihepiireistä. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä Kauppakeskus Valkean markkinointimateriaaleja. Esimerkkitapauksena käsiteltiin Valkean tapahtumailmeiden suunnitteluprosessia sekä animaatiota osana tapahtumailmettä. Tutkimusmenetelmänä käytettyjen kyselyiden avulla kerätty aineisto analysoitiin ja sen tuloksena kerrottiin johtopäätökset.
Tutkimuksen perusteella pääteltiin, että kauppakeskuksen tapahtumailme koostuu sen oman visuaalisen linjan määrittämistä elementeistä, joiden täytyy olla johdonmukaisesti käytössä kaikessa markkinointiviestinnässä, jotta tapahtuman tavoite saavutetaan. Toinen päätulos oli, että ihmiset pitivät toteutettuja tapahtumailmeitä tyylikkäinä ja he halusivat tietää tapahtumasta enemmän. Tuloksia voidaan suoraan hyödyntää Kauppakeskus Valkean tapahtumamarkkinoinnissa. Jatkotutkimus aiheesta voisi olla tapahtumailmeiden arviointi kyselyllä tapahtumakävijöille tapahtuman aikana. Tämä työ on hyödyllinen kaikille tapahtumailmeitä suunnitteleville, oli kohteena kauppakeskus tai mikä tahansa muu tapahtumia järjestävä taho.
Tietoperusta koostui visuaalisen markkinoinnin ja kauppakeskusmarkkinoinnin aihepiireistä. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä Kauppakeskus Valkean markkinointimateriaaleja. Esimerkkitapauksena käsiteltiin Valkean tapahtumailmeiden suunnitteluprosessia sekä animaatiota osana tapahtumailmettä. Tutkimusmenetelmänä käytettyjen kyselyiden avulla kerätty aineisto analysoitiin ja sen tuloksena kerrottiin johtopäätökset.
Tutkimuksen perusteella pääteltiin, että kauppakeskuksen tapahtumailme koostuu sen oman visuaalisen linjan määrittämistä elementeistä, joiden täytyy olla johdonmukaisesti käytössä kaikessa markkinointiviestinnässä, jotta tapahtuman tavoite saavutetaan. Toinen päätulos oli, että ihmiset pitivät toteutettuja tapahtumailmeitä tyylikkäinä ja he halusivat tietää tapahtumasta enemmän. Tuloksia voidaan suoraan hyödyntää Kauppakeskus Valkean tapahtumamarkkinoinnissa. Jatkotutkimus aiheesta voisi olla tapahtumailmeiden arviointi kyselyllä tapahtumakävijöille tapahtuman aikana. Tämä työ on hyödyllinen kaikille tapahtumailmeitä suunnitteleville, oli kohteena kauppakeskus tai mikä tahansa muu tapahtumia järjestävä taho.