Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikista kirjoittaminen on yhteiskunnan tarkastelua : Kuinka musiikkitoimittaja osoittaa kompetenssinsa?

Raivo, Justus (2017)

Avaa tiedosto
raivo_justus.pdf (708.6Kt)
Lataukset: 


Raivo, Justus
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818566
Tiivistelmä
Musiikkia on kaikkialla. Sieltä mistä on löydetty kulttuuria, on löydetty myös musiikkia. Se on ihmiselle kenties kaikkein luontaisin ja ominaisin taiteenmuoto. Aikojen saatossa länsimainen musiikki on kuitenkin kehittynyt, muuttanut muotoaan, ottanut askelia eteenpäin - ja välillä taaksepäin. Tämän jatkuvan muutoksen seurauksena musiikille on muodostunut erilaisia arvokäsitteistöjä. Kaikki nämä käsitteistöt pyrkivät määrittelemään millainen musiikki on hyvää ja oikeaoppista.

Musiikki on niin erottamaton osa ihmisyyttä, että siitä on tullut yhteiskunnallisesti merkittävä taiteenmuoto. Se voi muuttaa olemassa olevia ajattelumalleja ja kritisoida, pilkata tai tukea yhteiskuntaa. Toisaalta taas yhteiskunta luo taloudelliset ja strukturaaliset edellytykset musiikin olemassaololle. Kun jokin liittyy näin kiinteästi yhteiskuntaan, tulee siitä journalistisessa mielessä arvokasta.

Tässä tutkielmassa perehdytään suomalaiseen musiikkijournalismiin. Selvitän, kuinka musiikkitoimittaja osoittaa kompetenssinsa kirjoittaa musiikista verrattuna tavalliseen uutistoimittajaan. Tutkielma käsittelee populaarimusiikkia, mutta sovellan tietoperustanani erityisesti taidemusiikkia käsittelevää journalismia koskevia tutkimuksia. Tärkeimpänä apuvälineenäni käytän ranskalaisen sosiologi Pierre Bourdieun kehittämää distinktioteoriaa. Yhteiskunnallisena ilmiönä musiikkimaku liittyy myös vahvasti ihmisen yhteiskuntaluokkaan ja täten sen tutkimiseen on mahdollista soveltaa sosiologisia tutkimuksia. Selvitän, miten Bourdieun malli näkyy journalismissa.

Analysoin artikkeleita metallikitaristi Alexi Laihosta ja räppäri Paperi T:stä laadullisen lähiluvun kautta. Molempien artistien kohdalla valitsin yhden artikkelin tämän musiikkigenrelle tyypillisestä julkaisusta ja vastapainoksi yhden epätyypillisen. Selvitän näiden tekstien eroja ja samankaltaisuuksia ja näiden kautta keinoja, joilla musiikkijournalisti osoittaa pätevyytensä kirjoittaa aiheestaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste