Tunne viulu: Opetusmateriaali viulunsoiton vasta-alkajille : Tunteet ja tulkinta viulunsoiton alkeisopetuksessa
Metsälä, Johanna (2017)
Metsälä, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618188
Tiivistelmä
Tässä työssä olen pohtinut tunteiden ja ilmaisun opettamista viulunsoiton vasta-alkajille. Pohdintani seurauksena syntyi Tunne viulu -opetusmateriaali eli kymmenen kappaletta viululle, laululle ja pianosäestykselle. Kappaleet ovat tämän työn liitteenä.
Lähtökohta työlleni oli havainto siitä, että viulunsoiton alkeisopetusmateriaalien niin sanotut vapaakielikappaleet (kappaleet, joissa ei vielä käytetä vasemman käden sormia) nojaavat musiikillisesti opettajan soittamaan melodiaan tai säestykseen, tai ovat pelkästään jonkin sanarytmin toistamista yhdellä sävelellä. Halusin tehdä opetusmateriaalin, jossa lapsella olisi suurempi rooli sekä musiikillisesti että ilmaisullisesti heti alusta alkaen. Tavoitteenani oli tehdä kappaleita, joissa myös oppilaan osuus olisi musiikillisesti mielenkiintoinen. Lisäksi halusin tehdä opetusmateriaalin, jonka avulla on helppo lähestyä musiikin erilaisia sävyjä ja tunnelmia. Näin lapsi voi opetella musiikin tulkintaa ensimmäisestä oppitunnista lähtien.
Sävelsin kymmenen kappaletta, jotka sisältävät viulunsoiton alkeispedagogiikan jousitekniset perusasiat sekä valmistavia harjoituksia vasemmalle kädelle. Harjoitettava asia on upotettu erilaisia tunnelmia ja tunteita kuvaaviin lauluihin. Halusin, että lauluissa on valmiit sanat, jotta oppilaan ja opettajan on helpompi päästä alkuun tunteista ja musiikin tunnelmasta puhumisessa. Lisäksi kappaleiden ideana on kannustaa lasta laulamaan, ja oletusarvona onkin, että kohdat, joissa lapsi ei soita, hän laulaa.
Nuottien lisäksi työhön kuuluu äänite. Tarkoituksena on, että oppilas kuuntelee kappaleita ennakkoon, jotta hänellä on kuulokuva kappaleesta jo ennen kuin sitä lähdetään soittamaan. Tällä pyritään välttämään sitä, että soitto jäisi vain ulkokohtaiseksi nuottien toistamiseksi.
Toivon, että kappaleet kannustavat oppilasta etsimään erilaisia sävyjä viulustaan ja ymmärtämään, että soittamisessa on kyse tunteiden ja tunnelman välittämisestä musiikin kautta.
Lähtökohta työlleni oli havainto siitä, että viulunsoiton alkeisopetusmateriaalien niin sanotut vapaakielikappaleet (kappaleet, joissa ei vielä käytetä vasemman käden sormia) nojaavat musiikillisesti opettajan soittamaan melodiaan tai säestykseen, tai ovat pelkästään jonkin sanarytmin toistamista yhdellä sävelellä. Halusin tehdä opetusmateriaalin, jossa lapsella olisi suurempi rooli sekä musiikillisesti että ilmaisullisesti heti alusta alkaen. Tavoitteenani oli tehdä kappaleita, joissa myös oppilaan osuus olisi musiikillisesti mielenkiintoinen. Lisäksi halusin tehdä opetusmateriaalin, jonka avulla on helppo lähestyä musiikin erilaisia sävyjä ja tunnelmia. Näin lapsi voi opetella musiikin tulkintaa ensimmäisestä oppitunnista lähtien.
Sävelsin kymmenen kappaletta, jotka sisältävät viulunsoiton alkeispedagogiikan jousitekniset perusasiat sekä valmistavia harjoituksia vasemmalle kädelle. Harjoitettava asia on upotettu erilaisia tunnelmia ja tunteita kuvaaviin lauluihin. Halusin, että lauluissa on valmiit sanat, jotta oppilaan ja opettajan on helpompi päästä alkuun tunteista ja musiikin tunnelmasta puhumisessa. Lisäksi kappaleiden ideana on kannustaa lasta laulamaan, ja oletusarvona onkin, että kohdat, joissa lapsi ei soita, hän laulaa.
Nuottien lisäksi työhön kuuluu äänite. Tarkoituksena on, että oppilas kuuntelee kappaleita ennakkoon, jotta hänellä on kuulokuva kappaleesta jo ennen kuin sitä lähdetään soittamaan. Tällä pyritään välttämään sitä, että soitto jäisi vain ulkokohtaiseksi nuottien toistamiseksi.
Toivon, että kappaleet kannustavat oppilasta etsimään erilaisia sävyjä viulustaan ja ymmärtämään, että soittamisessa on kyse tunteiden ja tunnelman välittämisestä musiikin kautta.