Lapsi luovana tekijänä : Teatterimuskari lasten osallisuuden vahvistajana
Karjalainen, Alma-Ruut (2017)
Karjalainen, Alma-Ruut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718362
Tiivistelmä
Esittelen opinnäytetyössäni keväällä 2017 toteutetun teatterimuskarin kokeilujakson. Kokeilujaksoon osallistui viisivuotiaiden päiväkotiryhmä Vehnätien päiväkodista Vantaalta. Teatterimuskari toteutettiin kolmena päivänä Lasten Taidetalo Pessin tiloissa Tikkurilassa, Vantaalla. Kokeilussa musiikkileikkikoulun työtavat nivottiin yhteen draamakasvatuksen kanssa. Työn tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta taidekasvatuksessa.
Työssä esittelen harjoitteita, joiden avulla lapset voivat toimia luovina tekijöinä teatterimuskaritunneilla. Lisäksi tarkastelen kahden opettajan yhteistyön toteutumista ja pohdin mitä uusia työkaluja sain kokeilusta taidekasvattajana.
Keräsin kokeilusta aineistoa videoimalla teatterimuskarin kolme opetustuntia. Lisäksi haastattelin teatterimuskariin osallistuneita lapsia, toista teatterimuskarin opettajaa sekä Lasten Taidetalo Pessin kulttuurituottajaa ja Vehnätien päiväkodin henkilökuntaa teatterimuskarikokeilun onnistumisesta.
Kahden opettajan yhteistyössä toteutettu teatteriin painottuva musiikkileikkikoulu onnistui hyvin lasten luovan osallisuuden vahvistajana. Tavoitetta lähestyttiin muun muassa sadutuksen ja roolityöskentelyn keinoin. Kahden opettajan tiivis yhteistyö vaikutti merkittävästi teatterimuskarin kokeilujakson onnistumiseen, sillä se mahdollisti tuntien sujuvan etenemisen. Opinnäytetyö opetti minua taidekasvattajana yhdistämään draaman ja musiikin elementtejä toisiinsa.
Opinnäytetyöni on askel kohti seuraavia teatterimuskarikokeiluja. Opinnäytetyötäni voivat soveltaa varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat ja ammattilaiset, jotka haluavat lisätä lasten osallisuutta opetuksessaan ja liittää draamakasvatuksen osaksi työtään. Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat on helppo liittää draamakasvatukseen. Näin lapsi harjoittelee tunnetaitoja sekä sosiaalisia taitoja ja saa mahdollisuuksia monitaiteelliseen ilmaisuun.
Työssä esittelen harjoitteita, joiden avulla lapset voivat toimia luovina tekijöinä teatterimuskaritunneilla. Lisäksi tarkastelen kahden opettajan yhteistyön toteutumista ja pohdin mitä uusia työkaluja sain kokeilusta taidekasvattajana.
Keräsin kokeilusta aineistoa videoimalla teatterimuskarin kolme opetustuntia. Lisäksi haastattelin teatterimuskariin osallistuneita lapsia, toista teatterimuskarin opettajaa sekä Lasten Taidetalo Pessin kulttuurituottajaa ja Vehnätien päiväkodin henkilökuntaa teatterimuskarikokeilun onnistumisesta.
Kahden opettajan yhteistyössä toteutettu teatteriin painottuva musiikkileikkikoulu onnistui hyvin lasten luovan osallisuuden vahvistajana. Tavoitetta lähestyttiin muun muassa sadutuksen ja roolityöskentelyn keinoin. Kahden opettajan tiivis yhteistyö vaikutti merkittävästi teatterimuskarin kokeilujakson onnistumiseen, sillä se mahdollisti tuntien sujuvan etenemisen. Opinnäytetyö opetti minua taidekasvattajana yhdistämään draaman ja musiikin elementtejä toisiinsa.
Opinnäytetyöni on askel kohti seuraavia teatterimuskarikokeiluja. Opinnäytetyötäni voivat soveltaa varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat ja ammattilaiset, jotka haluavat lisätä lasten osallisuutta opetuksessaan ja liittää draamakasvatuksen osaksi työtään. Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat on helppo liittää draamakasvatukseen. Näin lapsi harjoittelee tunnetaitoja sekä sosiaalisia taitoja ja saa mahdollisuuksia monitaiteelliseen ilmaisuun.