Sosiokulttuurisen innostamisen ryhmäharjoitukset mielenterveyskuntoutuksen apuna Tiimituvalla
Lampimäki, Krista; Saarinen, Emmi (2017)
Lampimäki, Krista
Saarinen, Emmi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818583
Tiivistelmä
Tämän laadullisen toimintatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, edistävätkö sosiokulttuurisen innostamisen ryhmäharjoitukset ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta, osallisuutta sekä sosiaalisia taitoja mielenterveyskuntoutuksessa. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 Tiimituvalla, joka on Vaasanseudun Sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen alainen päivätoimintayksikkö. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli antaa Tiimituvan työntekijöille ja siellä käyville asiakkaille uusia toimintamalleja.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Tiimituvan mielenterveyskuntoutujat, jotka osallistuivat vaihtelevasti sosiokulttuurisen innostamisen piirteitä sisältäviin ryhmäharjoituksiin. Tiimituvan kävijöille järjestettiin yhteensä kahdeksan ryhmäharjoitusta. Tiimituvalla työskentelee kaksi työntekijää, joita haastateltiin kahdesti, ennen ryhmäharjoituksia ja kaikkien ryhmäharjoitusten jälkeen. Ryhmäharjoitusten aikana ryhmää havainnoitiin havainnointilomakkeen avulla. Lisäksi kävijät saivat antaa palautetta suullisesti ryhmäharjoitusten jälkeen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu mielenterveyskuntoutujien ryhmätoiminnasta, sosiaalisesta kuntoutuksesta, sosiaalisista taidoista sekä sosiokulttuurisesta innostamisesta. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksen tarkoituksen, tavoitteet, toteutuksen, havainnoinnin ja haastattelujen avulla saadut tulokset, johtopäätökset sekä pohdinnan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että etenkin pitkään jatkuessaan sosiokulttuurinen innostaminen edistää ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta, osallisuutta ja sosiaalisia taitoja mielenterveyskuntoutuksessa. Sosiokulttuurisen innostamisen ryhmäharjoitukset luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä vahvistavat toisten huomioon ottamista ja kannustamista.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Tiimituvan mielenterveyskuntoutujat, jotka osallistuivat vaihtelevasti sosiokulttuurisen innostamisen piirteitä sisältäviin ryhmäharjoituksiin. Tiimituvan kävijöille järjestettiin yhteensä kahdeksan ryhmäharjoitusta. Tiimituvalla työskentelee kaksi työntekijää, joita haastateltiin kahdesti, ennen ryhmäharjoituksia ja kaikkien ryhmäharjoitusten jälkeen. Ryhmäharjoitusten aikana ryhmää havainnoitiin havainnointilomakkeen avulla. Lisäksi kävijät saivat antaa palautetta suullisesti ryhmäharjoitusten jälkeen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu mielenterveyskuntoutujien ryhmätoiminnasta, sosiaalisesta kuntoutuksesta, sosiaalisista taidoista sekä sosiokulttuurisesta innostamisesta. Opinnäytetyö sisältää tutkimuksen tarkoituksen, tavoitteet, toteutuksen, havainnoinnin ja haastattelujen avulla saadut tulokset, johtopäätökset sekä pohdinnan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että etenkin pitkään jatkuessaan sosiokulttuurinen innostaminen edistää ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta, osallisuutta ja sosiaalisia taitoja mielenterveyskuntoutuksessa. Sosiokulttuurisen innostamisen ryhmäharjoitukset luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä vahvistavat toisten huomioon ottamista ja kannustamista.