Paljon palveluja käyttävät asiakkaat Oulun seudun yhteispäivystyksessä : Henkilökunnan näkökulma
Nikula, Nita; Polso, Mira (2017)
Nikula, Nita
Polso, Mira
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918737
Tiivistelmä
Yhteispäivystys on usean eri terveyskeskuksen yhteinen päivystysvastaanotto, jossa on yleislääketieteen ja eri erikoisalojen lääkäreiden palveluja saatavilla. Päivystyshoito tarkoittaa äkillisen vamman tai sairauden arviointia ja hoitoa. Myös kroonisen sairauden paheneminen on peruste päivystyshoitoon. Ympärivuorokautinen päivystyshoito on osa julkista terveydenhoitoa. Sen järjestämistä ohjaa lainsäädäntö, muun muassa kansanterveyslaki ja erikoissairaanhoitolaki.
Tämä tutkimus on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa oli mukana yksi tutkimusryhmä ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoita Oulun ammattikorkeakoulusta sekä kolme muuta tutkimusryhmää Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun seudun yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia Oulun seudun yhteispäivystyksen (Osyp) paljon palveluja käyttävistä asiakkaista. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda esille Osyp:n hoitohenkilökunnan kehittämisehdotuksia Oulun alueen sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä Osyp:n toimintaan.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Oulun seudun yhteispäivystyksen hoitohenkilökuntaa. Haastatteluun osallistui kuusi Osyp:n hoitohenkilökunnan jäsentä. Haastattelutyyppinä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelussa hyödynnettiin soveltaen Jauhimeksi kutsuttua aivoriihimenetelmää. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastattelun lisäksi äänitimme tutkimusaineistomme.
Tutkimustulosten mukaan tekijöitä, jotka vaikuttivat Oulun seudun yhteispäivystyksen palveluiden paljoon käyttöön, ovat yksinäisyys ja tyytymättömyys oman terveyskeskuksen palveluihin. Lisäksi vanhempien työt virka-aikana lisäävät paljon palveluita käyttäviä asiakkaita Osyp:ssä. Työajoistaan johtuen vanhemmat tulevat lapsensa kanssa virka-ajan ulkopuolella yhteispäivystykseen ei-päivystyksellisissä asioissa. Lisäksi haastateltavien mukaan yleisimmät asiakasprofiilit Osyp:n paljon palveluja käyttävistä asiakkaista ovat yksinäiset ikääntyneet, mielenterveyspotilaat sekä päihderiippuvaiset.
Tutkimustuloksiamme hyödyntämällä PPSHP ja Oulun kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen toimijat voivat kehittää palveluitaan vastaamaan Osyp:n paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi tutkimustuloksiamme hyödyntämällä voidaan myös kehittää edelleen Osyp:n eri toimintoja.
Tämä tutkimus on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa oli mukana yksi tutkimusryhmä ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoita Oulun ammattikorkeakoulusta sekä kolme muuta tutkimusryhmää Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun seudun yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia Oulun seudun yhteispäivystyksen (Osyp) paljon palveluja käyttävistä asiakkaista. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda esille Osyp:n hoitohenkilökunnan kehittämisehdotuksia Oulun alueen sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä Osyp:n toimintaan.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Oulun seudun yhteispäivystyksen hoitohenkilökuntaa. Haastatteluun osallistui kuusi Osyp:n hoitohenkilökunnan jäsentä. Haastattelutyyppinä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelussa hyödynnettiin soveltaen Jauhimeksi kutsuttua aivoriihimenetelmää. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastattelun lisäksi äänitimme tutkimusaineistomme.
Tutkimustulosten mukaan tekijöitä, jotka vaikuttivat Oulun seudun yhteispäivystyksen palveluiden paljoon käyttöön, ovat yksinäisyys ja tyytymättömyys oman terveyskeskuksen palveluihin. Lisäksi vanhempien työt virka-aikana lisäävät paljon palveluita käyttäviä asiakkaita Osyp:ssä. Työajoistaan johtuen vanhemmat tulevat lapsensa kanssa virka-ajan ulkopuolella yhteispäivystykseen ei-päivystyksellisissä asioissa. Lisäksi haastateltavien mukaan yleisimmät asiakasprofiilit Osyp:n paljon palveluja käyttävistä asiakkaista ovat yksinäiset ikääntyneet, mielenterveyspotilaat sekä päihderiippuvaiset.
Tutkimustuloksiamme hyödyntämällä PPSHP ja Oulun kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen toimijat voivat kehittää palveluitaan vastaamaan Osyp:n paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi tutkimustuloksiamme hyödyntämällä voidaan myös kehittää edelleen Osyp:n eri toimintoja.