Sairaanhoitajien kokemuksia mobiilista työvälineenä kotihoidossa
Vilminko, Iina; Mattila, Anu (2017)
Vilminko, Iina
Mattila, Anu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918930
Tiivistelmä
Vanhuspalvelujen tarve ja kustannukset lisääntyvät Suomen kunnissa vanhusten määrän kasvun vuoksi. Kunnissa tarjotaan ikääntyneille mahdollisuus asua kotona mahdollisimman pitkään. Jotta kunnat selviävät jatkossakin vanhustenhuollon vaatimuksista, kotihoidon tuottavuuden kasvattaminen on välttämätöntä. Teknologia on tähän yksi väline. Kotihoitoon kehitetty mobiili toiminnanohjausjärjestelmä on liikkuvan kotihoitotyön ammattilaisten työn organisointiin, tilastointiin ja kirjaamiseen välineitä ja keinoja tuova ratkaisu.
Opinnäytetyönä tehtiin tutkimus Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä kotihoidossa työskenteleville sairaanhoitajille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, mitä positiivisia ja negatiivisia asioita sairaanhoitajat ovat kokeneet mobiilin käytöstä työvälineenä kotihoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda tulosten perusteella esille kokemuksia ja kehittämisaiheita mobiilista asiakastyössä.
Kyseessä on laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä tiedonkeruulomakkeella. Vastaukset analysoimme sisällönanalyysillä.
Hoitajilla oli paljon hyviä kokemuksia mobiilista. Keskeisimmät hyvät kokemukset olivat yhteystietojen ja päivän asiakaskäyntien näkyminen mobiilista sekä mobiililla tapahtuva kirjaaminen ja tilastointi. Keskeisimmät huonot kokemukset olivat matkoihin, käyntien ajoittamiseen ja kirjaamiseen liittyvät asiat. Sairaanhoitajilta tuli monipuolisesti myös kehittämisehdotuksia mobiiliin liittyen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä mobiilin sekä kotihoidossa työskentelevien sairaanhoitajien työn kehittämiseen.
Opinnäytetyönä tehtiin tutkimus Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä kotihoidossa työskenteleville sairaanhoitajille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, mitä positiivisia ja negatiivisia asioita sairaanhoitajat ovat kokeneet mobiilin käytöstä työvälineenä kotihoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda tulosten perusteella esille kokemuksia ja kehittämisaiheita mobiilista asiakastyössä.
Kyseessä on laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä tiedonkeruulomakkeella. Vastaukset analysoimme sisällönanalyysillä.
Hoitajilla oli paljon hyviä kokemuksia mobiilista. Keskeisimmät hyvät kokemukset olivat yhteystietojen ja päivän asiakaskäyntien näkyminen mobiilista sekä mobiililla tapahtuva kirjaaminen ja tilastointi. Keskeisimmät huonot kokemukset olivat matkoihin, käyntien ajoittamiseen ja kirjaamiseen liittyvät asiat. Sairaanhoitajilta tuli monipuolisesti myös kehittämisehdotuksia mobiiliin liittyen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä mobiilin sekä kotihoidossa työskentelevien sairaanhoitajien työn kehittämiseen.