Verkkokoulutusmateriaali vieritutkimuspassiin - A-ryhmän streptokokki
Nevalainen, Kirsi (2017)
Nevalainen, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918863
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa käytetään lisääntyvässä määrin potilaan vierellä tapahtuvaa testausta,sen ohella, että näyte analysoitaisiin kliinisessä laboratoriossa. Potilaan vierellä tapahtuvaa testausta kutsutaan vieritestaukseksi. Vieritestausta toteuttavat usein muut terveydenhuollon ammattilaiset, kuin kliinisen laboratorioanalytiikan erityisosaajat. Mikrobiologinen vieritestaus kuuluu testauspaikasta riippumatta kliinisen laboratorion vastuualueeseen, mikä asettaa vaatimuksia vieritestauksen käytön koulutuksen ja laadun valvonnan suhteen. Niin vierianalytiikkaa kuin laboratoriossa tapahtuvaa analytiikkaa valvotaan eri laadunvarmistusmenetelmin, joihin kuuluvat toimintaa säätelevät lait ja säädökset, ulkoinen- ja sisäinen laadunvalvonta ja kansallisesti tai kansainvälisesti sovitut toimintatavat ja standardit. Vieritestauksen tulee täyttää kliiniselle testille asetetut vaatimukset. Perehdytystä voidaan tehdä eri menetelmillä. Verkkokoulutus on yksi paljon käytetty koulutustapa terveydenhuollon organisaatioissa. Labquality on ulkoista laadunvalvontaa ja koulutusta tarjoava yritys, jonka tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa vieritestausosaamista kehittäviä verkkokursseja. Opinnäytetyöni on tuotteellinen kokonaisuus, jonka tarkoitus on tuottaa oppimateriaalia käytettäväksi A-ryhmän streptokokin vieritestipassiin. Materiaali sisältää tietoa nielunäytteenotosta, nielun anatomiasta, vieritestausmenetelmistä, esimerkkitestin ja laadunvarmistusta. Osioita summaavat lyhyet monivalintatestit. Materiaali koottiin MS Power Point –muotoon ja testattiin esittämällä Huslabin preanalytiikassa työskenteleville sairaanhoitajille. Aineiston pedagogiset ja sisällölliset tavoitteet arvioitiin sähköisellä lomakkeella. Projektin toteutus eteni suunnitellulla aikataululla. Tuotettu materiaali ei ole verkossa suoritettava kurssi, mitä tulee toteutustapaan eikä se laajuudeltaan vastaa verkko-opintoja. Testihenkilöt kokivat esityksen sisällön antavan lisäarvoa varsinkin vieritestin periaatteiden ja menetelmien osalta. Palautteiden tulkinnassa on huomioitava käytetty testiryhmä, jolla oli hyvät nielunäytteenottotaidot päivittäisten työtehtävien johdosta. Oppimateriaalin laatiminen vaatii syvällistä aiheen tuntemusta, johon kuuluu laaja tutkitun tiedon osaaminen, sekä tiedon soveltaminen käytännön laboratorioanalytiikkaan. Pedagogisesti tehokkaan ja sisällöllisesti monipuolisen materiaalin kokoaminen osoittautui yhden henkilön opinnäytetyönä varsin haasteelliseksi. Jatkokehitettäväksi jää interaktiivisten harjoitusten luominen ja audiovisuaalisen sisällön lisääminen. Projektin vieminen loppuun vaati systemaattista omien tehtävien aikataulutusta sekä niissä pysymistä.