Sairaanhoitajien ja esimiesten näkemyksiä työkierrosta
Vähäjärvi, Julia (2017)
Vähäjärvi, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517093
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517093
Tiivistelmä
Työkierto tulee olemaan tulevaisuudessa tärkeää terveydenhuoltoalan organisaatioissa. Työkierrosta hyötyvät sekä työntekijä, että työnantaja. Työntekijän osaaminen karttuu, organisaation sisällä vaihtavat työntekijät oppivat tuntemaan organisaation kokonaisuutena. Kun organisaation näkee kokonaisuutena, jossa kaikki ”puhaltavat yhteen hiileen”, se auttaa työntekijöitä hahmottamaan työnsä kokonaisuutena.
Työnantajan puolestaan on helpompi sijoittaa työntekijöitä eri työpisteisiin, koska he ovat perehtyneet niihin työkierron kautta. Aiempien tutkimusten mukaan työkierto koetaan ammattitaitoa tukevaksi menetelmäksi. (Nurminen 2015).
Tässä opinnäytetyössä haetaan vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin työkierrosta:
1. Mitä hyötyä ja etua työkierrosta on henkilökunnalle, esimiehille ja organisaatiolle?
2. Mitä haasteita työkierrosta voi olla henkilökunnalle, esimiehille ja organisaatiolle?
3. Miten työkiertoa voi kehittää?
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen teemahaastattelua sairaanhoitajille ja fokusryhmähaastattelua esimiehille. Tulokset on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan työkierto koetaan sairaanhoitajien ja esimiesten keskuudessa hyödylliseksi liittyen organisaatioon, yksilön hyvinvointiin ja sairaanhoitajien osaamiseen. Työkierron haasteet liittyivät perehdytykseen, työkierron selkeän toimintamallin puuttumisen ja kollegiaalisuuden haasteisiin.
Kehittämiskohteista keskeisimpänä on työkierron prosessimallin kehittäminen ja jatkotutkimusta tarvitaan, jotta työkierrosta saataisiin enemmän hoitotieteellistä tutkimusta ja prosessimallin kehittämistä.
Työnantajan puolestaan on helpompi sijoittaa työntekijöitä eri työpisteisiin, koska he ovat perehtyneet niihin työkierron kautta. Aiempien tutkimusten mukaan työkierto koetaan ammattitaitoa tukevaksi menetelmäksi. (Nurminen 2015).
Tässä opinnäytetyössä haetaan vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin työkierrosta:
1. Mitä hyötyä ja etua työkierrosta on henkilökunnalle, esimiehille ja organisaatiolle?
2. Mitä haasteita työkierrosta voi olla henkilökunnalle, esimiehille ja organisaatiolle?
3. Miten työkiertoa voi kehittää?
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen teemahaastattelua sairaanhoitajille ja fokusryhmähaastattelua esimiehille. Tulokset on analysoitu sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan työkierto koetaan sairaanhoitajien ja esimiesten keskuudessa hyödylliseksi liittyen organisaatioon, yksilön hyvinvointiin ja sairaanhoitajien osaamiseen. Työkierron haasteet liittyivät perehdytykseen, työkierron selkeän toimintamallin puuttumisen ja kollegiaalisuuden haasteisiin.
Kehittämiskohteista keskeisimpänä on työkierron prosessimallin kehittäminen ja jatkotutkimusta tarvitaan, jotta työkierrosta saataisiin enemmän hoitotieteellistä tutkimusta ja prosessimallin kehittämistä.