Oppilaiden osallistuminen Valteri-koulu Ruskiksen monialaiseen oppimiskokonaisuuteen : ulos tulevaisuuteen: erilaiset mahdollisuudet vapaa-aikaan ja harrastuksiin
Perkiö, Julia; Harle, Laura (2017)
Perkiö, Julia
Harle, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018957
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu osana TEO-tutkimushanketta, yhteistyössä Valteri-koulu Ruskiksen kanssa. Opinnäytetyö on raportti Valteri-koulu Ruskiksella keväällä 2017 järjestetystä monialaisesta oppimiskokonaisuudesta (MOK), jonka aiheena oli “Ulos Tulevaisuuteen - Erilaiset mahdollisuudet vapaa-aikaan ja harrastuksiin”. Opinnäytetyön tehtävänä on kuvata oppilaiden osallistumista monialaiseen oppimiskokonaisuuteen ja tavoitteena on edistää oppilaiden osallistumisen mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on käytetty Inhimillisen toiminnan mallia (MOHO). Opinnäytetyön kannalta keskeistä on lasten osallistuminen ja sen tukeminen. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja kyselylomakkeilla. Havainnointi oli avointa suoraa havainnointia ja siinä hyödynnettiin puolistrukturoitua havainnointilomaketta. Kyselyt suunnattiin sekä oppilaille että tiimin jäsenille ja niihin vastattiin monialaisen oppimiskokonaisuuden alussa, sen aikana ja toteutuksen jälkeen. Analyysi on aineistolähtöistä ja sen jäsentelyssä hyödynnettiin teemoittelua.
Monialainen oppimiskokonaisuus kuvataan raportin muodossa. Havainnoinnin ja kyselylomakkeiden kautta saatu aineisto kirjattiin Inhimillisen toiminnan mallin osa-alueiden mukaisesti. Suorituskykyyn vaikuttavat tekijät, ympäristö ja avustajilta saatu tuki olivat keskeisiä oppilaiden osallistumisen kannalta. Kansainvälisissä saman aihealueen tutkimuksissa on yhtäläisyyksiä opinnäytetyössä esiin nousseisiin osallistumista tukeviin ja rajoittaviin tekijöihin.
Opinnäytetyön avulla pyritään korostamaan toimintaterapeuttien roolia ja osaamista osallistumisen arvioinnissa, tukemisessa sekä kehittämisessä. Opinnäytetyö osoittaa, että toimintaterapeuttien osaamista kannattaa hyödyntää monialaisten Oppimiskokonaisuuksien järjestämisessä ja osallistumisen edistämisessä. Valteri-koulu Ruskiksen MOK-toteutuksen kehittämisessä keskeistä on moniammatillisuuden ja -alaisuuden hyödyntäminen sekä oppilaiden osallistaminen kaikkiin MOK:in vaiheisiin.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on käytetty Inhimillisen toiminnan mallia (MOHO). Opinnäytetyön kannalta keskeistä on lasten osallistuminen ja sen tukeminen. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja kyselylomakkeilla. Havainnointi oli avointa suoraa havainnointia ja siinä hyödynnettiin puolistrukturoitua havainnointilomaketta. Kyselyt suunnattiin sekä oppilaille että tiimin jäsenille ja niihin vastattiin monialaisen oppimiskokonaisuuden alussa, sen aikana ja toteutuksen jälkeen. Analyysi on aineistolähtöistä ja sen jäsentelyssä hyödynnettiin teemoittelua.
Monialainen oppimiskokonaisuus kuvataan raportin muodossa. Havainnoinnin ja kyselylomakkeiden kautta saatu aineisto kirjattiin Inhimillisen toiminnan mallin osa-alueiden mukaisesti. Suorituskykyyn vaikuttavat tekijät, ympäristö ja avustajilta saatu tuki olivat keskeisiä oppilaiden osallistumisen kannalta. Kansainvälisissä saman aihealueen tutkimuksissa on yhtäläisyyksiä opinnäytetyössä esiin nousseisiin osallistumista tukeviin ja rajoittaviin tekijöihin.
Opinnäytetyön avulla pyritään korostamaan toimintaterapeuttien roolia ja osaamista osallistumisen arvioinnissa, tukemisessa sekä kehittämisessä. Opinnäytetyö osoittaa, että toimintaterapeuttien osaamista kannattaa hyödyntää monialaisten Oppimiskokonaisuuksien järjestämisessä ja osallistumisen edistämisessä. Valteri-koulu Ruskiksen MOK-toteutuksen kehittämisessä keskeistä on moniammatillisuuden ja -alaisuuden hyödyntäminen sekä oppilaiden osallistaminen kaikkiin MOK:in vaiheisiin.