Lasten osallisuus Maaningan päiväkodeissa : Työntekijöiden kokemuksia lasten osallisuudesta
Ojala, Miia; Jääskeläinen, Satu (2017)
Ojala, Miia
Jääskeläinen, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Maaningan päiväkotien työntekijöiden kokemuksia lasten osallisuuden toteutumisesta tällä hetkellä ja heidän ajatuksiaan siitä, kuinka lasten osallisuutta voisi mahdollisesti lisätä ja kehittää. Tavoitteena oli kartoittaa lasten osallisuuden tämän hetkinen tilanne Maaningan päiväkodeissa työntekijöiden tulevaa kehittämistyötä varten. Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluina Maaningan varhaiskasvatuksessa työskenteleville lastentarhanopettajille ja havainnoimalla lasten päiväkotiarkea. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka lasten osallisuus toteutuu tällä hetkellä Maaningan päiväkodeissa ja kuinka lasten osallisuutta voisi lisätä ja kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuopion kaupungin alaisuudessa toimiva Maaningan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen työ ja tutkimuksen kohteeksi rajautuivat Maaningan päiväkodit, johon myös esiopetusryhmät kuuluvat.
Opinnäytetyön taustalla olivat uusi varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 sekä Kuopion paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma 2017, jotka kaikki korostavat lasten osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyön taustalta olivat myös perustuslakiin ja lasten oikeuksien sopimukseen kirjatut kohdat lasten osallisuudesta. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä olivat teoreettinen tieto ja tutkimukset lasten osallisuudesta, varhaiskasvatuksesta ja päiväkotiarjesta.
Tutkimustulosten kautta saatiin selville lastentarhanopettajien kokemuksia lasten osallisuudesta, lasten osallisuuden toteutumismuotoja tällä hetkellä, kehittämisideoita ja lasten osallisuuden lisäämiseen vaadittavia asioita. Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijöiden kokemus osallisuudesta on kokonaisvaltainen ja että osallisuuden lisäämiseen on kiinnitetty huomiota entistä enemmän. Haastatteluista nousi esille myös monia kehittämistä vaativia kohteita sekä haasteita, jotka vaikuttavat osallisuuden lisäämiseen. Opinnäytetyön tulokset jaettiin kaikkien Maaningan päiväkodeissa työskentelevien työntekijöiden näkyville ja päiväkodit voivat käyttää tutkimustuloksia hyödykseen lasten osallisuutta lisätessä ja kehittäessä.
Opinnäytetyön taustalla olivat uusi varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 sekä Kuopion paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma 2017, jotka kaikki korostavat lasten osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyön taustalta olivat myös perustuslakiin ja lasten oikeuksien sopimukseen kirjatut kohdat lasten osallisuudesta. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä olivat teoreettinen tieto ja tutkimukset lasten osallisuudesta, varhaiskasvatuksesta ja päiväkotiarjesta.
Tutkimustulosten kautta saatiin selville lastentarhanopettajien kokemuksia lasten osallisuudesta, lasten osallisuuden toteutumismuotoja tällä hetkellä, kehittämisideoita ja lasten osallisuuden lisäämiseen vaadittavia asioita. Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijöiden kokemus osallisuudesta on kokonaisvaltainen ja että osallisuuden lisäämiseen on kiinnitetty huomiota entistä enemmän. Haastatteluista nousi esille myös monia kehittämistä vaativia kohteita sekä haasteita, jotka vaikuttavat osallisuuden lisäämiseen. Opinnäytetyön tulokset jaettiin kaikkien Maaningan päiväkodeissa työskentelevien työntekijöiden näkyville ja päiväkodit voivat käyttää tutkimustuloksia hyödykseen lasten osallisuutta lisätessä ja kehittäessä.