Modulaarinen pelimoottori
Lehtonen, Mikael (2017)
Lehtonen, Mikael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019169
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin modulaarinen komponenttipohjainen pelimoottori ja perehdyttiin pelimoottoreiden versioihin ja historiaan sekä modernin pelimoottorin arkkitehtuuriin ja suunnitteluun. Modernin pelimoottorin arkkitehtuurista perehdyttiin komponenttipohjaisen pelimoottorin ydinkomponentteihin ja reaaliaikajärjestelmään. Komponenttipohjaisen pelimoottorin suunnittelusta perehdyttiin pelimoottorin suunnitteluperiaatteisiin ja havainnollistettiin pelisilmukan ja komponenttipohjaisen pelimoottorin suunnittelumalleja.
Insinöörityössä toteutetun pelimoottorin modulaarinen rakenne sisältää toimivan pelin toteutukseen tarvittavat ohjelmistokomponentit, joita voidaan tarvittaessa täydentää uusilla
ohjelmistokomponenteilla. Ohjelmistokomponentit on jaettu ydinkomponentteihin ja peliobjektien komponentteihin sekä järjestelmästä ja sovelluksesta vastaaviin komponentteihin. Ohjelmistokomponentit ohjelmoitiin C++-ohjelmointikielellä, jota käytetään myös pelimoottorilla toteutettavien pelien ohjelmointiin. Pelimoottorin toteutuksessa hyödynnettiin suunnitteluperiaatteita ja suunnittelumalleja sekä valmiita ohjelmakirjastoja.
Insinöörityössä toteutetun pelimoottorin modulaarinen rakenne sisältää toimivan pelin toteutukseen tarvittavat ohjelmistokomponentit, joita voidaan tarvittaessa täydentää uusilla
ohjelmistokomponenteilla. Ohjelmistokomponentit on jaettu ydinkomponentteihin ja peliobjektien komponentteihin sekä järjestelmästä ja sovelluksesta vastaaviin komponentteihin. Ohjelmistokomponentit ohjelmoitiin C++-ohjelmointikielellä, jota käytetään myös pelimoottorilla toteutettavien pelien ohjelmointiin. Pelimoottorin toteutuksessa hyödynnettiin suunnitteluperiaatteita ja suunnittelumalleja sekä valmiita ohjelmakirjastoja.