Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palveluketjun toimivuuden tarkastelu päivystyksen ja terveysasemien välillä

Tolvanen, Suvi (2017)

 
Avaa tiedosto
Tolvanen_Suvi.pdf (718.9Kt)
Lataukset: 


Tolvanen, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019124
Tiivistelmä
Päivystyksiä on pitkään käytetty epätarkoituksenmukaisesti perusterveydenhuollon lisäksi ei-kiireellisen hoidon paikkoina, ja vuonna 2015 astui voimaan Sosiaali- ja terveysministeriön asetus kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä. Asetuksen myötä kiireetöntä hoitoa tarvitsevia asiakkaita on aikaisempaa enemmän ohjattu päivystyksistä virka-ajan palveluihin terveysasemille.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää palveluketjun toimivuutta päivystyksen ja terveysasemien välillä asiakasnäkökulmasta, ja työn tilaajana toimi pääkaupunkiseudun päivystys. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa lähiesimiehille ja ylemmälle johdolle palvelujen kehittämistueksi. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi; millaisia asiakasryhmiä palveluohjataan eniten, sekä ottaako asiakas yhteyttä terveysasemalle palveluohjauksen jälkeen ja pystyvätkö terveysasemat vastaamaan päivystyksen ohjauksen mukaisella palvelulla.
Kyseessä oli rekisteritutkimus, ja analysointimenetelmänä käytettiin sisällön analyysia. Tutkimusaineiston muodostivat päivystystoiminnassa syntynyt aineisto ja palveluohjauksen jälkeiset potilastietojärjestelmässä olevat potilasasiakirjamerkinnät. Päivystyskäynnin jälkeinen seuranta-aika oli 96 tuntia. Aineistoon kuului 106 palveluohjausta, ja tutkittu aineisto oli viikon ajalta syksyltä 2016. Luokkien luomisapuna käytettiin päivystyksen ja terveysasemien yhteistä hoidontarpeen arvion ohjeistusta, ja tarpeen tullen muodostettiin uusia luokkia aineiston pohjalta.
Viisi eniten päivystyksestä muihin terveyspalveluihin palveluohjattua asiakasryhmää aineiston perusteella olivat raajojen vaivat, selkäkivut, rytmihäiriöt, yskä ja vatsakivut. Terveysasemille otettiin yhteyttä 37 kertaa (35 % tapauksista) päivystyksen palveluohjauksen jälkeen, ja terveysasemat pystyivät pääsääntöisesti vastaamaan päivystyksen ohjauksen mukaisella palvelulla. Terveysasemat vastasivat asiakkaiden palvelutarpeeseen akuutilla lääkärin vastaanotolla, hoitajan vastaanotolla, puolikiireellisellä lääkärin vastaanotolla sekä erityistyöntekijän vastaanotolla. Asiakkaiden terveydentilan ei havaittu vaarantuneen palveluohjauksen myötä.
Rekisteritutkimus on eräs tapa selvittää palvelumuotoilun kannalta tärkeitä asiakkaan palvelupolkuja. Palveluohjaamisessa tärkeää huomioitavaa on vuorovaikutus asiakasrajapinnassa, sekä palveluketjun toimivuudessa koko organisaation toimipisteiden tehokas toiminta. Tutkimuksen perusteella kehitysehdotuksena on hoidontarpeen arvion perehdytyksen lisästandardoiminen päivystyksessä ja mahdollisuuksien mukaan koko organisaatiossa, sekä päivystyksen ja terveysasemien verkostoyhteistyön kehittäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste