HYKS HUSLAB Meilahden patologian laboratorion ja näytteitä lähettävän yksikön X välisen asiakasyhteistyön kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Mourujärvi-Holopainen, Sari (2017)
Mourujärvi-Holopainen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119252
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee HYKS HUSLAB Meilahden patologian laboratorion ja näytteitä lähettävän yksikön X välisen asiakasyhteistyön kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli HYKS HUSLAB Meilahden patologian laboratorion ja näytteitä lähettävän yksikön X välisen systemaattisen asiakasyhteistyön kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli laadun kehittäminen vähentämällä histologisen tutkimusnäytteen poikkeamien määriä. Tutkimuskysymykset olivat: Miten saadaan vakioitua laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttinen vaihe näytteen ottamisen ja näytteen vastaanoton välillä? Mitkä olisivat näytteitä lähettävän yksikön kannalta soveltuvimmat parannukset systemaattisen asiakasyhteistyön kehittämiselle, mitä laboratorio voisi tehdä? Miten ylläpidetään yhteistyötä?
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin kahdeksan teemahaastattelun avulla. Haastatteluiden teemat olivat vakiointi, yhteistyön kehittäminen ja yhteistyö jatkossa. Lisäksi tehtiin poikkeamaseurantaa ja havainnointia aiheen tarpeellisuuden todentamiseksi ja preanalyyttisen vaiheen prosessikuvan luomiseksi. Haastattelut olivat maaliskuussa 2017. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että laboratoriotutkimusprosessin laatua saataisiin vakioitua ohjeistuksen, perehdytyksen ja yhteistyön avulla. Asiakasyhteistyötä voidaan kehittää säännöllisesti käytävien tapaamisten, nimeämällä yhteyshenkilö HYKS HUSLAB Meilahden patologian laboratoriosta osastolle sekä laboratorion antaman koulutuksen ja ohjeistuksen avulla. Yhteistyön jatkon kannalta koettiin tärkeänä säännölliset tapaamiset ja yhteyshenkilöt. Muutoin yhteistyön ylläpito tapahtuisi sähköpostitse tai puhelimitse yhteyshenkilöiden sekä esimiehen kautta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin kahdeksan teemahaastattelun avulla. Haastatteluiden teemat olivat vakiointi, yhteistyön kehittäminen ja yhteistyö jatkossa. Lisäksi tehtiin poikkeamaseurantaa ja havainnointia aiheen tarpeellisuuden todentamiseksi ja preanalyyttisen vaiheen prosessikuvan luomiseksi. Haastattelut olivat maaliskuussa 2017. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että laboratoriotutkimusprosessin laatua saataisiin vakioitua ohjeistuksen, perehdytyksen ja yhteistyön avulla. Asiakasyhteistyötä voidaan kehittää säännöllisesti käytävien tapaamisten, nimeämällä yhteyshenkilö HYKS HUSLAB Meilahden patologian laboratoriosta osastolle sekä laboratorion antaman koulutuksen ja ohjeistuksen avulla. Yhteistyön jatkon kannalta koettiin tärkeänä säännölliset tapaamiset ja yhteyshenkilöt. Muutoin yhteistyön ylläpito tapahtuisi sähköpostitse tai puhelimitse yhteyshenkilöiden sekä esimiehen kautta.