Kirjapainon aineistoliikenteen kehittäminen
Hyvönen, Arthur (2017)
Hyvönen, Arthur
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319426
Tiivistelmä
Next Print Oy Perustettiin vuonna 2015 ja sen toimipaikka on Helsingin Malmilla. Yritys on arkkioffset ja digipaino. Toimintaan kuuluu mainos, suurkuva, tarra, lehti ja liimakirjatuotanto. Insinöörityön tavoitteena oli tehdä nykytila-analyysi Next printin repron toiminnasta ja löytää varsinkin repron aineistoliikenteeseen liittyvät haasteet ja ehdottaa parannuksia aineistoliikenteen toimintaan.
Insinöörityö koostuu teoriaosuudesta, yritysosuudesta, aineistoliikenteen nykytila-analyysista sekä ehdotuksista mahdollisiksi parannuksiksi. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista menetelmää jonka aineistoa edustaa oma kokemus aineistoliikenteen työtehtävissä sekä haastattelut.
Perusongelma aineistoliikenteessä on, että aineistot eivät tule yritykseen keskitetysti. Yrityksen joustavuus asiakkaan suhteen on kuitenkin kaikista tärkeintä ja aineistoliikenteen kehittämisessä kannattaa keskittyä myynnin ja repron välisen liikenteen kehittämiseen.
Tutkimuksessa ei kuitenkaan löydetty perustavanlaatuisia ongelmia myynnin ja repron välisestä liikenteestä. Eniten ongelmia aiheuttaa työläs sähköpostiliikenne, jota voitaisiin parantaa yhteisten käytäntöjen kehittämisellä ja vahvistamisella.
Insinöörityö koostuu teoriaosuudesta, yritysosuudesta, aineistoliikenteen nykytila-analyysista sekä ehdotuksista mahdollisiksi parannuksiksi. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista menetelmää jonka aineistoa edustaa oma kokemus aineistoliikenteen työtehtävissä sekä haastattelut.
Perusongelma aineistoliikenteessä on, että aineistot eivät tule yritykseen keskitetysti. Yrityksen joustavuus asiakkaan suhteen on kuitenkin kaikista tärkeintä ja aineistoliikenteen kehittämisessä kannattaa keskittyä myynnin ja repron välisen liikenteen kehittämiseen.
Tutkimuksessa ei kuitenkaan löydetty perustavanlaatuisia ongelmia myynnin ja repron välisestä liikenteestä. Eniten ongelmia aiheuttaa työläs sähköpostiliikenne, jota voitaisiin parantaa yhteisten käytäntöjen kehittämisellä ja vahvistamisella.